Meerkeuzevragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

Meerkeuzevragen

Kan iemand zijn mening geven?

Ik twijfel vooral bij 3 en 6.

3 C

4 C

5C

6D

Dat denk ik toch. Graag jullie mening over 3 & 6.
oefening.jpg
oefening.jpg (61.7 KiB) 339 keer bekeken

Berichten: 772

Re: Meerkeuzevragen

3 C is inderdaad geen zuurbase reactie, het is een complexvormingsreactie. Bij 5 is C wel degelijk een correct antwoord. Antwoord D is verkeerd.

Vraag 4 is ook verkeerd beantwoord. De bewering die klopt is stelling a (NaHCO3/Na2CO3 vormt een buffer)

Berichten: 49

Re: Meerkeuzevragen

NW_ schreef:3 C is inderdaad geen zuurbase reactie, het is een complexvormingsreactie. Bij 5 is C wel degelijk een correct antwoord. Antwoord D is verkeerd.

Vraag 4 is ook verkeerd beantwoord. De bewering die klopt is stelling a (NaHCO3/Na2CO3 vormt een buffer)
Hoe weet je dat 4a een buffer is? 6 kan ik geloven dat het fout is. Ik wist niet echt goed hoe of wat, maar aangezien dat bij volume vermindering het evenwicht naar de kant gaat met de minste coëfficiënten dacht ik dat dit D was. Of begrijp ik het verkeerd?

Berichten: 99

Re: Meerkeuzevragen

Een buffer bestaat uit een zuur en een basisch deel, ook wel een zuur en zijn geconjugeerde base genoemd.

Welke ionen krijg je als je stoffen in water oplost? Is HCO3- en CO32- een koppel wat hieraan voldoet.

Over vraag 6:

Als volume vermindering plaats vindt zal het evenwicht verschuiven naar de kant die ook het minste volume nodig heeft.

Berichten: 772

Re: Meerkeuzevragen

Een buffer bestaat ofwel uit een zwak zuur en zijn geconjugeerde base, of een zwakke base en zijn geconjugeerd zuur. Hier in dit geval is de zwakke base CO32-. Het geconjugeerde zuur is HCO3-. Bijgevolg is dit dus een buffer.

Vraag 6: bij het verkleinen van het volume zal het evenwicht verschuiven naar de kant met het minst aantal mol gas. Antwoord D dus.

Berichten: 49

Re: Meerkeuzevragen

NW_ schreef:Een buffer bestaat ofwel uit een zwak zuur en zijn geconjugeerde base, of een zwakke base en zijn geconjugeerd zuur. Hier in dit geval is de zwakke base CO32-. Het geconjugeerde zuur is HCO3-. Bijgevolg is dit dus een buffer.

Vraag 6: bij het verkleinen van het volume zal het evenwicht verschuiven naar de kant met het minst aantal mol gas. Antwoord D dus.
Dan klopte mijn antwoord wel?

Ah, ok, bedankt voor de uitleg bij 4 van beiden :)

Berichten: 772

Re: Meerkeuzevragen

Inderdaad.

Berichten: 49

Re: Meerkeuzevragen

Inderdaad.


Bedankt!

Berichten: 772

Re: Meerkeuzevragen

Geen probleem :)

Reageer