Maintenance reliability

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Maintenance reliability

Hey,

ik ben bezig met een software programma te schrijven om preventief en predictief onderhoud te doen op een verdamper a.d.h.v. binnenkomende parameters die op de verdamper voorhanden zijn. Dit is dus bijna alles van vermogens, debieten, enz.

Wat ik tot nu toe al in gedachten had was om een database op te stellen waarin alle componenten van deze verdamper in zijn opgeslagen en als er bijv een component faalt of breekt dat men dan het aantal uur dat het component actief geweest is daar in kan terugvinden. Met die gegevens kan ik dan de parameters vinden die ik nodig heb voor voor elk component apart een Weibull verdeling op te stellen. Zo kan ik per component de betrouwbaarheid in functie van de tijd bekijken.

Dit zou perfect moeten werken, het enigste probleem dat ik er mee heb is dat ik hier dus enkel kijk naar hoelang een component effectief actief geweest is en dus geen rekening hou met alle andere parameters die ik van de verdamper voorhanden heb. Als voorbeeld: als de buitentemperatuur zakt onder 0 graden bestaat de kans dat de inlaatfilter toevriest, dus in principe vergroot de faalkans van de inlaatfilter naarmate de temperatuur verder onder 0 graden zakt. Dit is maar 1 voorbeeld er zijn zo nog van die parameters van de verdamper die kunnen dienen als indicator dat iets misloopt met de installatie..

Ik had willen zoeken achter een manier om die grotere kans op falen als een bepaalde gebeurtenis (bijv die daling in temp.) voorkomt te integreren in die faalkans die Weibull al voorspelt, maar zie totaal niet in hoe ik dit zou moeten aanpakken.

Iemand een idee dat mij zou kunnen verder helpen?

alvast bedankt!
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Maintenance reliability

ik zou natuurlijk ook héél die zooi van extra indicatoren niet proberen te mengen met die Weibull verdeling en gewoon een algoritme opstellen bijv. voor bovenstaand voorbeeld

slecht lucht debiet naar gelang vraag -> (ja) -> temp < 0°C -> (ja) -> controleer inlaatfilter

-> (nee) -> controleer compressor

en dan gewoon faalkans laten zoals ze is. Zo'n indicatie's zijn meestal toch maar zeer tijdelijk.

wat denken jullie?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Maintenance reliability

Het wordt er wel wat ingewikkelder op, en hoe het precies moet zie ik nog niet voor me, maar je kunt je voorstellen dat je als eerste orde de "faalrate" per component wel constant houdt, maar daarna correcties toepast door de faalrate bij T<0 graden en bij andere gebeurtenissen te bepalen. Wanneer je T dan onder 0 zakt, pas je in een eventuele simulatie of zo de faalrate aan, oftewel, je hebt een tijdafhankelijke faalrate, die afhangt van de overige parameters in je systeem.

Reageer