Studiekeuze probleem

Reageer
Berichten: 1

Studiekeuze probleem

Hallo, ik ben een 6 VWO N&T en N&G, waarschijnlijk studeer ik dit jaar cum laude af d.w.z. met een acht of hoger. Ik ben dus redelijk getalenteerd in de Beta vakken. Alleen nu zit ik te twijfel over mijn studiekeuze want wil ik de beta-sector wel in?

ik vind het extreem interessant, vooral het theoretische natuurkundige gedeelte over de bouwstenen van het leven, en de experimenten die ze nu bij CERN enz. aan het doen zijn, maar ik twijfel. Ik wil later natuurlijk wel een ´flink´ brood op de plank en als het kan een echte baan bij CERN of iets dergelijks waarmee ik nieuwe dingen kan ontdekken.

Ook kan ik natuurlijk een meer alfa studie doen, zoals economie of bedrijfskunde. dat zou me ook voor de wind gaan en daar zijn de arbeidskansen en vooral startsalaris volgens mij toch nog groter.

Iemand ervaring of tips, laat maar horen! :)

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Studiekeuze probleem

Ook kan ik natuurlijk een meer alfa studie doen, zoals economie of bedrijfskunde. dat zou me ook voor de wind gaan en daar zijn de arbeidskansen en vooral startsalaris volgens mij toch nog groter.
Als ingenieur heb je ook sowieso een job en een mooi startsalaris. Met een diploma in exacte wetenschappen kan je ook nog alle kanten op en zal je normaal gezien wel een job vinden.

Je zou moeten kiezen voor iets dat je ook effectief graag doet. Een master behalen duurt minstens 4 jaar, als je dan niet in een richting zit die je interesseert kan dat wel eens lang duren, ookal is het niet al te moeilijk.

Re: Studiekeuze probleem

Als fysicus kan je ook jobs in bv. de bankenwereld krijgen waar je met financiële modellen werkt, vrij vergelijkbaar met wiskundigen denk ik, en er zullen veel minder mensen met zo'n diploma afstuderen dan iets economisch, terwijl ze wel nodig zijn.

Verder is wetenschapper ook iets waar je een ingesteldheid kan krijgen waarmee je als je wilt hoog op de ladder kunt klimmen binnen bedrijven of in de politiek(Angela Merkel, een oud-NAVO baas ... zijn fysici, elio di rupo een chemicus)

Maar je gaat geen wetenschap studeren voor het geld, dat doe je in eerste plaats uit interesse.

Berichten: 132

Re: Studiekeuze probleem

heb je weleens gekeken naar de studie econometrie? dit is misschien een aanrader omdat je hierin wiskunde leert en het toepast op economische vraagstukken. Is een beetje een combinatie tussen beta en toch klaarstomen voor een baan binnen de sector economie. Het feit dat het economisch is betekent ook niet dat de wiskunde makkelijker is dan bij een normale wiskunde studie.

Berichten: 28

Re: Studiekeuze probleem

Je moet jezelf afvragen waar je passie ligt :) Als je passie bij de beta-vakken ligt, ligt het voor de hand om een betastudie te gaan doen. Bezoek eens een open dag, of nog beter, loop eens een dagje mee met een student. Maak een lijstje van je favoriete vakken nu en kijk welke studies daar een beetje op aansluiten. Een dagje meelopen geeft een vrij goede indruk van de studie :)

Berichten: 954

Re: Studiekeuze probleem

Even een puntje terzijde: economie en bedrijfskunde zijn gammastudies en geen alfastudies.

Verder zou ik naar open dagen gaan een kijken wat je interesseert. Met een technische achtergrond kun je overigens prima terecht bij meer kwantitatief georiënteerde studies als technische bedrijfskunde, econometrie, maar ook bepaalde takken van psychologie en sociologie. En, je zou ook nog kunnen overwegen studies te combineren.

Reageer