Capaciteit batterij berekenen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 8

Capaciteit batterij berekenen

Hallo,

Voor een praktische opdracht van Natuurkunde over de ontlaadtijd van verschillende typen batterijen ben ik al zeer ver. Nu wilde ik - op aanraden van mijn docent - nog een laatste verdieping toevoegen betreft de capasiteit van een batterij.

Ik ben echter best een leek op dit gebied en kom er niet uit na een aantal pogingen.

Zo haal ik vrij veel dingen door elkaar omdat ik heb gelezen dat 1F en 1C al erg grote waarden zijn.

Ik ben tot nu toe op deze manier te werk gegaan:

Batterij van 1,5V op een weerstand van 1,5 Ohm werkte ongeveer 9000 seconden.

C = Q/U --> Wat is C?

Ergens las ik dat Q = I x t (in seconden) maar dit gold alleen voor accu's met chemische processen.

Verder las ik ook dat een standaart AA batterij (die ik dus nu gebruik) 3330 mAh is.

Dat komt dus neer op een lading van 33,3 Ah --> 0,00925 A per seconde.

Is dat dan gewoon 0,00925 C per seconde? Ik denk het niet he :)

Bij voorbaat dank,

Berichten: 8

Re: Capaciteit batterij berekenen

Wat ik daarvoor deed was trouwens:

I = U/R --> I = 1,5/1,5 = 1

Q = I maal t --> Q = 1 maal 9000 = 9000 /// 1C per seconde.

Dus C = Q/U --> C = 1/1,5 --> 0,66F

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Capaciteit batterij berekenen

De capaciteit is wat de batterij aan lading heeft als het vol is. Er stroomt voor 9000 seconde een stroom van 1.5/1.5 A =

1 ampere. Dan is Q/s = 1 C/s , dus Q = 9000 C.

Dit heeft niets met de capaciteit van een condensator te maken, C als grootheid betekend de capaciteit van een condensator, C als eenheid betekend Coulomb, of lading.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Capaciteit batterij berekenen

Dat komt dus neer op een lading van 33,3 Ah --> 0,00925 A per seconde.
Ik raad je aan om eens goed in de grootheden en eenheden te duiken, want bovenstaande uitspraak kan nooit kloppen.

Grootheid: stroom I, eenheid: Ampere A