Kansberekening pincode

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

Kansberekening pincode

hallo mensen;

ik heb deze vraag opgekregen:

3.

A) Heel veel Nederlanders hebben een pincode bij hun bankpas, sommige zelfs meer dan 1. Je mag er vanuit gaan dat iedereen in Nederland één pincode heeft. Bereken hoe groot de kans op dezelfde pincode is.

B) Stel je voor je weet nog drie cijfers van je pincode, de 3,7 en de 8. Helaas weet je niet meer in welke volgorde deze staan. Hoe groot is dan de kans dat je in drie keer pinnen toch de juiste pincode raadt?

C) Niet alle pincodes worden gebruikt omdat een aantal pincodes te gemakkelijk is. Denk aan 0000. 1111, 1234, enz. Bedenk zelf nog een aantal van deze gemakkelijke pincodes en beantwoord daarna vraag a opnieuw

heeft iemand een idee hoe ik moet beginnen? ik ben erg slecht in kansberekening en kom er zelf niet uit :) . daarom hoop ik dat jullie mij een goede start kunnen geven?

dank je wel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansberekening pincode

Laten we bij A beginnen. Hoeveel combinaties kun je in totaal maken? Uitgaande dat een pin vier cijfers heeft en je kan kiezen uit 0 tot en met 9...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansberekening pincode

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 99

Re: Kansberekening pincode

B

-wat is de kans dat je het juiste onbekende getal raadt?

je hebt een getal tussen 0 en 9 nodig

-wat is de kans dat je alle getallen in de juiste volgorde hebt?

hoeveel mogelijke pincodes met deze 4 getallen?

-wat is de kans dat je in 3 keer juist raadt?

3 keer raden = 3 keer kans.

Berichten: 10

Re: Kansberekening pincode

Laten we bij A beginnen. Hoeveel combinaties kun je in totaal maken? Uitgaande dat een pin vier cijfers heeft en je kan kiezen uit 0 tot en met 9...
Er zijn dus in totaal 10 getallen, en elke pincode heeft 4 cijfers. ik neem aan dat het dan 10x4 is? dat er dus 40 combinaties mogelijk zijn. ik heb het idee dat ik nu een heel dom antwoord geef daarom vraag ik het even...

Berichten: 7.068

Re: Kansberekening pincode

Laten we het eens proberen...

0000, 0010, 0020, 0030, 0040

0001, 0011, 0021, 0031, ...

0002, 0012, 0022, 0032, ...

0003, 0013, 0023, 0033, ...

0004, 0014, 0024, 0034, ...

0005, 0015, 0025, 0035, ...

0006, 0016, 0026, 0036, ...

0007, 0017, 0027, 0037, ...

0008, 0018, 0028, 0038, ...

0009, 0019, 0029, 0039, ...

Hmmmm, meer dan veertig.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansberekening pincode

Zoals Evilbro je al aangeeft, klopt je methode niet. Laten we daarom de situatie vereenvoudigen: je hebt een 3-cijferige pincode, en je pincode kan enkel uit 0'en en 1'en bestaan. Samengevat: 3 plaatsen, 2 getallen om uit te kiezen (een voorbeeld: 010). Hoeveel codes heb je nu? Waarom?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Kansberekening pincode

Zoals Evilbro je al aangeeft, klopt je methode niet. Laten we daarom de situatie vereenvoudigen: je hebt een 3-cijferige pincode, en je pincode kan enkel uit 0'en en 1'en bestaan. Samengevat: 3 plaatsen, 2 getallen om uit te kiezen (een voorbeeld: 010). Hoeveel codes heb je nu? Waarom?
oke, bij het eerste cijfer zijn er 2 mogelijk heden, 1 of 0, hetzelfde geld voor het 2e en het 3e cijfer.

dus 2x2x2= 8 mogelijkheden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansberekening pincode

Klopt. Snap je het ook? Het idee hier is identiek aan jouw opgave. Waarom zei je dan toen 4x10? Weet je wat het wel moet zijn nu?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Kansberekening pincode

Klopt. Snap je het ook? Het idee hier is identiek aan jouw opgave. Waarom zei je dan toen 4x10? Weet je wat het wel moet zijn nu?
Ik denk dat ik het wel snap, maar als ik het bij de opgave doe, dan krijg je dus 3x2(er is al een cijfer gebruikt van de 3, 7 en 8)x1x10 (onbekend getal) dan kom je uit op 60 mogelijkheden. Maar hoe berken ik dan de kans? is dat dan 3x proberen en 60 mogelijkheden, dus 3 op 60? dat snap ik niet helemaal

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansberekening pincode

De originele opgave (we beginnen bij het begin: A dus)... Bereken eerst eens hoeveel mogelijkheden er zijn. Analoog aan hierboven.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Kansberekening pincode

De originele opgave (we beginnen bij het begin: A dus)... Bereken eerst eens hoeveel mogelijkheden er zijn. Analoog aan hierboven.
Bij A kun je bij elk cijfer kiezen uit 10 getallen

dus 10x10x10x10= 10000 mogelijkheden

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansberekening pincode

Inderdaad. Wat is nu de kans dat 2 mensen dezelfde code hebben?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Kansberekening pincode

Inderdaad. Wat is nu de kans dat 2 mensen dezelfde code hebben?
2 op 10000? wat dan hetzelfde is als 0.0002%?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansberekening pincode

De vraag lijkt me slecht gesteld. Kun je ze eens letterlijk geven? Bijvoorbeeld: hoeveel Nederlanders zijn er? En volgens mij moet je ook iets licht anders berekenen. Bijv: de kans dat je iemand met dezelfde code ontmoet.

Waarom denk ik dit? Denk hier eens over na: een een appel is steeds rood of groen. Iets anders kan niet (in deze vraag). Ik koop 10 appels. Wat is de kans dat ik 2 appels met dezelfde kleur koop?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer