Interferentie van licht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

Interferentie van licht

Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (19.25 KiB) 68 keer bekeken
Bij deze oefening kom ik er niet uit. Ik weet dat de afgelegde weg van de gereflecteerde straal n*
\(\lambda\)
meer moet zijn dan die van de rechtstreekse straal maar verder dan dit kom ik niet.

Iemand een tip?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Interferentie van licht

zonder de gegeven antwoorden zou ik ook eens fors moeten gaan puzzelen op een correcte vergelijking om tot een antwoord te komen.

Maar mét die antwoorden en wat eenvoudige gonio (wat zeg ik, eigenlijk niet meer dan pythagoras) is elk antwoord betrekkelijk eenvoudig te controleren, zolang je maar beseft dat als de "franje" op 2,50 mm zou zitten (een kwart van de hoogte van het lichtpunt) dat dan het weerkaatsingspunt ook op een horizontale afstand d van het lichtpunt en ¼d van de spiegel moet liggen.

zo kun je lengtes van a, b en c met eenvoudige wiskunde berekenen, want eht zijn allemaal schuine zijdes van rechthoekige driehoeken waarvan andere zijden bekend zijn.

Als dan bij één van die antwoordhoogtes (a+b)-c netjes 500 nm blijkt te zijn heb je prijs.
interferentie.gif
interferentie.gif (7.68 KiB) 66 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer