Storingscompensatieschakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Storingscompensatieschakeling

Ik moet een storingscompensatieschakeling maken in simulink. Ik heb berekend wat de transfertfunctie is van het deel voor de storing in het proces. Dit is G1=(s(0.15-1.17s))/((s+1)(1.8s+1). In de cursus staat dat de storing volledig gecompenseerd wordt als Gv=-1/G1. Door een extra transfertfunctie bij de storing wordt Gv=-(s+1)/(s(0.15-1.17s)). Nu het probleem is dat deze tak niet teruggekoppeld wordt en Gv dus stabiel moet zijn. Er staat een integrator en een positieve pool in Gv, dus dat gaat niet lukken. Nu is mijn vraag: Hoe kan ik Gv dan zo goed mogelijk benaderen zodat het toch stabiel is?

Nog wat extra info: Er staat ook een PI-regelaar, maar deze werkt goed, want in het begin stelt deze goed de gewenste waarde in.

Berichten: 3

Re: Storingscompensatieschakeling

Hey

gij zit toevallig ni in de Nayer? en moet een taak voor Mr. Schepers maken?

Hier is alvast een antwoord:

(t1s+1)(t2s+1)

bv: als Gv = - ---------------------------

1-t0s

Bij mathematische exacte gelijkheid van t0 in Gp en t0 in Gv vallen deze termen tegen elkaar weg. In werkelijkheid zullen beide t0's weinig verschillen. In de noemer van GvHv blijft dan een term met negatieve coëfficient staan, zodat een instabiel systeem resulteert. Voor Gv zal dus een overbrengingsverhouding moeten worden gekozen met een positieve coëfficiënten in de noemerpolynoom.

VAN DER GRINTEN geeft aan:

(t1s+1)(t2s+1)

Gv = - --------------------------- * R ( waar R staat voor regelbaarheid)

1-t0s

1 - t0/tz

met R = ----------------------

1+ t0/tz

waarin tz is de storingsconstante.

Hopelijk kan je hiermee jouw probleem oplossen of is het al opgelost? En weet jij toevallig ook als je een transferfunctie hebt met dode tijd hoe je daarvan Gv berekend? Het zit namelijk zo dat: (e^-td.s)^-1 = e^td.s wat een voorspeller is.

Mvg Nelis

Berichten: 3

Re: Storingscompensatieschakeling

zoek ook eens naar de duitse vertaling meestal vind je veel info in het engels en duits! --> http://bit.ly/rFYc9A

Reageer