Flux

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 121

Flux

Beste ... ,

Ik heb vraag in het boek waar ik niet uitkom.

Die luidt als volgt:

In de opstelling van fig.9 valt er een magneet door een spoel

Zoals men hier kan zien:

http://www.google.nl/imgres?q=magneet+door...1t:429,r:2,s:21

Een computerprogramma meet de inductiespanning. In fig 10. zie je het bijbehorende Uind, t- diagram . Daarin is sprake van een positief en van een negatief deel. Een gelijkend figuur staat ook in de eerste opgave van examen 2006 Na1-2 tijdvak 1, met die steppen. Maar de positieve piek is smaller en hoger dan in de figuur.

De vraag luidt dan: Verklaar waarom de positieve piek smaller is.

- Ik dacht aan het feit dat een magneet naar beneden valt steeds sneller gaat, waardoor als je Uind= N x (absolute waarde weber)/(delta t) en dat als die smaller is dat hij een kleiner tijd heeft doorlopen en dat maakt de piek ook smaller?

Leg uit waarom de piek van het positieve deel hoger is.

- Ik dacht aan de hierbovengenoemde formule, als de t kleiner is de verschil in flux blijft hetzelfde is de Uind groter, waardoorde positieve deel, de spanning, hoger uitvalt.

Verklaar waarom er een positief en negatief deel is.

- Die snapte ik niet.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Flux

Ik mag het hier niet helemaal voorzeggen. Maar wel een paar aanwijzingen geven.

Wat gebeurt er met de richting van het magneetveld? En dan met name de richting van de verandering van het magneetveld.

En wat gebeurt er met de snelheid van de vallende magneet?

Berichten: 121

Re: Flux

klazon schreef:Ik mag het hier niet helemaal voorzeggen. Maar wel een paar aanwijzingen geven.

Wat gebeurt er met de richting van het magneetveld? En dan met name de richting van de verandering van het magneetveld.

En wat gebeurt er met de snelheid van de vallende magneet?


De richting die verandert toch niet. Het gaat altijd van N--> Z toch?

De snelheid wordt groter, omdat die naar de aarde wordt getrokken, waardoor de tijd kleiner wordt voor eenzelfde afstand. Die ervoor zorgt dat de piek smaller is, toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Flux

De richting die verandert toch niet. Het gaat altijd van N--> Z toch?
De richting van het magneetveld verandert inderdaad niet. Maar de spanning in de spoel is afhankelijk van de richting van de verandering van het magneetveld. Kijk eens wat daarmee gebeurt.
De snelheid wordt groter, omdat die naar de aarde wordt getrokken, waardoor de tijd kleiner wordt voor eenzelfde afstand. Die ervoor zorgt dat de piek smaller is, toch?
Dat verklaart niet waarom de juist de eerste piek smaller is dan de tweede. Probeer daar eens een verklaring voor te vinden.

Heb je trouwens het experiment zelf uitgevoerd? Doe dat eens, en dan bij voorkeur met een doorzichtige buis. Dan zul je bij het vallen iets opmerkelijks zien.

Je verwijst trouwens naar een grafiek in fig.10. Kun je dat plaatje eens laten zien? Dan weet ik of ik geen onzin zit te vertellen.

Berichten: 121

Re: Flux

klazon schreef:De richting van het magneetveld verandert inderdaad niet. Maar de spanning in de spoel is afhankelijk van de richting van de verandering van het magneetveld. Kijk eens wat daarmee gebeurt.

Dat verklaart niet waarom de juist de eerste piek smaller is dan de tweede. Probeer daar eens een verklaring voor te vinden.

Heb je trouwens het experiment zelf uitgevoerd? Doe dat eens, en dan bij voorkeur met een doorzichtige buis. Dan zul je bij het vallen iets opmerkelijks zien.

Je verwijst trouwens naar een grafiek in fig.10. Kun je dat plaatje eens laten zien? Dan weet ik of ik geen onzin zit te vertellen.
Volgens mij komt de positieve piek na de negatieve dus de 2*

Ik kan het experiment zelf niet uitvoeren, beschik niet over de juiste materialen.

En ik heb fig 10 geupload.

Moet ik de linkerhandregel toepassen om de richting van de magnetische veld te zien?
Bijlagen
Flux.png
Flux.png (234.08 KiB) 616 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Flux

Ik zie een fig.3, geen fig.10

Berichten: 121

Re: Flux

In mijn boek staat fig. 10 en ik kon die niet uploaden dus ik heb een gelijkend beeld geupload, zoals hierboven vermeld.

Dus fig. 3 = fig. 10

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Flux

Maar in fig 3 zijn beide pieken evengroot. Dus beschrijf eens wat je ziet in fig.10. Is de eerste piek hoger/lager of smaller/breder, of net andersom?

Berichten: 121

Re: Flux

Piek 1, de negatieve ,is breder dan piek 2, de positieve.

Piek 2 is ook hoger dan piek 1.

De tweede paar pieken zijn te verwaarlozen, het gaat om de eerste negatieve en positieve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Flux

Wel, dan moet je mijn eerder opmerkingen even vergeten, daarin zocht ik het te diep.

De verklaring is eenvoudig dat de snelheid van de vallende magneet toeneemt.

Berichten: 121

Re: Flux

Dan snap ik de eerste 2 vragen, maar waarom is er een negatief en positief deel in de grafiek te waarnemen?

Het heeft te maken met iets tegengesteld, maar wat. De magnetische veld is overal gelijk dus dat is het niet, ik dacht aan de flux, maar hoe kan die tegengesteld zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Flux

De magnetische veld is overal gelijk dus dat is het niet, ik dacht aan de flux, maar hoe kan die tegengesteld zijn?
Je moet het bekijken vanuit de positie van de spoel. Het gaat niet om de flux, maar om de verandering van de flux binnen de spoel.

Berichten: 121

Re: Flux

Dus in het begin neemt de flux af, daarna neemt ie toe? Zoals in de andere topic door jou is vermeld is de flux de magnetische stroomsterkte, dus de magnetische stroomsterkte neemt af en dan weer toe?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Flux

Dus in het begin neemt de flux af, daarna neemt ie toe?
Zou het niet net andersom zijn? :)

Berichten: 121

Re: Flux

Dus de flux neemt toe, waardoor er een negatieve piek ontstaat en de flux neemt af waardoor er een positieve piek ontsttat.

Reageer