Titratie van een zuurmengsel met een sterk en een zwak zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Titratie van een zuurmengsel met een sterk en een zwak zuur

Stel ik heb een mengsel van een sterk zuur (bv. HCl) en een zwak zuur (bv. CH3COOH). Veronderstel dat ze in equimolaire hoeveelheden voorkomen.

Als ik nu titreer met een sterke base, NaOH, zal dit eerst gaan 'inwerken' op HCl. Maar waarom is mijn vraag? Waarom reageert het niet eerst met het zwak zuur?

Berichten: 57

Re: Titratie van een zuurmengsel met een sterk en een zwak zuur

Gezien HCl een zéér sterk zuur is zal de [H] concentratie in de oplossing vooral bestaan uit H+afkomstig van HCl (dit splitst namelijk volledig wegens zeer grote Ka waarde, iets van een 2*10^6 als ik mij niet vergis). CH3COOH is een zwak zuur en zal maar in kleine mate splitsen. De OH- van de NaOH zullen reageren met de H+, die nagenoeg allemaal afkomstig zijn van HCl (de H+ afkomstig van HOAc is nagenoeg verwaarloosbaar tov die afkomstig van CH3COOH).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Titratie van een zuurmengsel met een sterk en een zwak zuur

Als aanvulling:

Hoe ligt het evenwicht van azijnzuur in water, wetende dat er een enorme hoeveelheid H+ aanwezig is door toevoegen van HCl?

CH3COOH Afbeelding CH3COO- + H+
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Titratie van een zuurmengsel met een sterk en een zwak zuur

Waar de H+ vandaan komen is niet zo belangrijk. Waar het om gaat is waarom er netto eerst H+ wegreageert en niet het zwakke zuur HZ. Dat kun je inzien door het om te draaien. Stel dat HZ zou wegreageren, je krijgt daardoor Z- in je oplossing. Maar de pH verandert door deze reactie niet. Er is dus nog een hoop H+ aanwezig in de oplossing, en dat zal willen reageren met de zwakke base Z- die je hebt gevormd. Zelfs als de base die je toevoegt reageert met het zwakke zuur HZ, zal en dus op dat moment netto uiteindelijk een reactie optrden waarbij H+ wordt verbruikt en geen HZ.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer