ziektewet vraag

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

ziektewet vraag

Mijn vrouw is begin dit jaar ziek gemeld en sinds enige maanden voor 4 uur beter gemeld. Zij werkt inmiddels weer volledig maar haar werkgever meldt haar nog niet volledig beter.

Als reden wordt aangegeven dat dit verzekeringstechnisch ongunstig is omdat begin volgende jaar, wanneer nog een (kleinere) operatie volgt weer een ziekmelding zal volgen.

Kan iemand mij uitleggen wat hiervoor de redenen kunnen zijn?

Berichten: 24

Re: ziektewet vraag

Ik heb absoluut geen verstand van dit soort zaken, maar het komt op mij over dat de werkgever van jouw vrouw zich probeert in te dekken tegen nog meer onkosten.

Ik denk dat jullie het beste kunnen gaan praten met haar werkgever en de verzekeringsmaatschappijen.

Het lijkt me wel een beetje krom dat je vrouw weer fulltime werkt maar dat dit niet wordt doorgegeven aan de ziekteverzekeraar van haar werkgever.

Beetje dubieus.... :shock:

Berichten: 8

Re: ziektewet vraag

PieterP schreef:Mijn vrouw is begin dit jaar ziek gemeld en sinds enige maanden voor 4 uur beter gemeld. Zij werkt inmiddels weer volledig maar haar werkgever meldt haar nog niet volledig beter.

Als reden wordt aangegeven dat dit verzekeringstechnisch ongunstig is omdat begin volgende jaar, wanneer nog een (kleinere) operatie volgt weer een ziekmelding zal volgen.

Kan iemand mij uitleggen wat hiervoor de redenen kunnen zijn?
Een reden vanuit de werkgever:

Na 2 jaar loondoorbetaling bij ziekte hoeft de werkgever niet meer te betalen en wordt het arbeidscontract verbroken. Tenzij de onderbreking in ziekte korter dan 4 weken is wordt er uitgegaan van 1 lange ziekte waarna je geen aanspraak meer kan maken op de ziektewet maar vervalt in WW of WAO.

Daarnaast is er vaak in de CAO bepaalde % loondoorbetaling geregeld waarin het eerste jaar over het algemeen een stuk hoger is dan het tweede. Het kan dus zijn dat jullie werkgever een vies spelletje speelt om op deze manier haar eruit te werken of de kosten te verlagen. De verlaging in kosten heeft echter tot gevolg dat jullie minder uitkering ontvangen dan wanneer de beide periodes ziekte afzonderlijk gerekend worden.

Ik zou hier dus eens een serieus gesprek over voeren met de personeelsmedewerker bij het betreffende bedrijf en desnoods contact opnemen met het UWV en de situatie uitleggen, zij zullen je dan verder helpen.

Reageer