Vitaminepillen: wel of niet slikken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Vitaminepillen: wel of niet slikken

Sinds zon 2 jaar slik ik dagelijks vitaminepillen (alijd een multi variant). Maar wat is nu eigenlijk het nut? Je leest met enige regelmaat over onderzoeken waaruit vanalles blijkt. Een google zoektocht leert dat een hoop mensen meningen hebben, maar waar is die op gebaseerd?

Graag zou ik de vraag: wat voor invloed (positief/negatief) hebben multivitaminepillen op het lichaam? beantwoord willen zien MET bronvermelding of hoe je aan dat antwoord komt.

Vervolgens vraag ik me af of er een verschil is tussen merk A en B, ook hier weer graag een onderbouwd antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Vitaminepillen: wel of niet slikken

Allereerst de mededeling dat men hier op het Wetenschapsforum altijd in staat moet zijn gegeven informatie te kunnen refereren aan wetenschappelijke artikelen, je hoeft dit dus niet expliciet aan te kaarten.

Daarnaast geef je aan dat je heel wat bent tegen gekomen op internet; dan zijn we nieuwsgierig wat jou dan zo aan het twijfelen brengt als je de wetenschappelijke publicaties bij langs gaat. Het Geneeskundeforum is niet bedoelt om persoonlijke problemen op te lossen dus we zullen je vraag vanaf nu in algemene context behandelen.

We zijn hier geen drogist die je exact alles over de inhoud en merken zal kunnen uitleggen, als jij je twijfels hebt over de wetenschappelijke studies en onderzoeken in combinatie met jouw individuele gebruik van vitaminepillen, dan kun je het beste een (huis)arts of drogist raadplegen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 10

Re: Vitaminepillen: wel of niet slikken

Ik weet dat men daartoe (bronvermelding, motivatie) in staat moet zijn, ik weet ook dat het niet altijd direct gedaan wordt, daarom dat ik het er meteen bij heb gezet.

Ik ben niet zozeer wetenschappelijke publicaties tegengekomen vooral nieuwsberichten over wetenschappelijke publicaties. Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat te veel antioxidantenslecht zijn (wat is te veel?) het zou dan vooral om vitamine A gaan. Maar hoe zit het dan met vitamine C, dat is namelijk ook een antioxidant? Mij werd toch echt verteld dat je daar zoveel van kan nemen als ik wil, je plast het toch uit. Die kleine zure vitamine C pilletjes hebben soms wel 1000% van de ADH (lijkt mij dat dat veel te veel is). Vitamine D is ook een antioxidant, deze is juist goed voor ouderen. Hierverteld hoogleraar Witkamp dat multivitaminepillen juist onschadelijk zijn.

Van huisartsen en drogisten heb ik niet zon hoge pet op. Van huisartsen is bekend dat ze geld krijgen uit de farmaceutische industrie voor het kiezen van bepaalde middelen. Drogisterijen verkopen meestal ook vitaminepillen. Geen van beide heeft mij ooit gevraagd een bijsluiter te lezen voor ik een medicijn koop, terwijl dat (wat mij bereft) wel zou moeten. Daarnaast verwacht ik van beide partijen niet dat ze met bewijs zullen aanzetten.

Berichten: 209

Re: Vitaminepillen: wel of niet slikken

Het is een onderwerp waar veel over te vertellen valt. Een poging om het kort samen te vatten.

Er bestaan ADH's voor vitamines en mineralen. Deze aanbevelingen verschillen per leeftijdscategorie en geslacht. De aanbevelingen zijn zo opgesteld dat deze voldoet voor ruim 95% van de Nederlandse bevolking.

Over het algemeen heeft het suppleren van een multivitamine nut bij een onvoldoende inname via de voeding. Wanneer er werkelijk sprake is van een onvoldoende inname is lastig te zeggen. Meestal wordt er uitgegaan van de opgestelde ADH, maar de werkelijke individuele behoefte kan (en is waarschijnlijk) lager. Voor de zekerheid nemen mensen dan een multi-vitaminesupplement om deficièntieverschijnselen te voorkomen.

De ADH is voor sommige doelgroepen zo hoog dat het bijna niet uit de voeding te halen is waardoor suppletie nodig is. Denk aan ouderen en vitamine D en borstgevoede baby´s en vitamine K.

Of het suppleren van een multi-vitaminesupplement extra gezondheidsvoordelen biedt buiten het voorkomen van deficiènties is twijfelachtig (1-4). Er zijn zelfs serieuze aanwijzingen dat het nadelig kan zijn, hoewel dan wel een aantal keer de ADH overschreden moet zijn (5, 6).

Overigens is vitamine D geen antioxidant.

1) Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL, Simonetti RG, Gluud C.Antioxidant supplements for prevention of mortality in healthy participants and patients with various diseases. Cochrane Database Syst Rev. 2008 Apr 16;(2):CD007176.

2) Huang HY, Caballero B, Chang S, Alberg AJ, Semba RD, Schneyer CR, Wilson RF, Cheng TY, Vassy J, Prokopowicz G, Barnes GJ 2nd, Bass EB. The efficacy and safety of multivitamin and mineral supplement use to prevent cancer and chronic disease in adults: a systematic review for a National Institutes of Health state-of-the-science conference. Ann Intern Med. 2006 Sep 5;145(5):372-85. Epub 2006 Jul 31.

3) Morris CD, Carson S. Routine vitamin supplementation to prevent cardiovascular disease: a summary of the evidence for the U.S. Preventive Services Task Force. Ann Intern Med. 2003 Jul 1;139(1):56-70.

4) Kris-Etherton PM, Lichtenstein AH, Howard BV, Steinberg D, Witztum JL; Nutrition Committee of the American Heart Association Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism. Antioxidant vitamin supplements and cardiovascular disease. Circulation. 2004 Aug 3;110(5):637-41.

5) Klein EA, Thompson IM Jr, Tangen CM, Crowley JJ, Lucia MS, Goodman PJ, Minasian LM, Ford LG, Parnes HL, Gaziano JM, Karp DD, Lieber MM, Walther PJ, Klotz L, Parsons JK, Chin JL, Darke AK, Lippman SM, Goodman GE, Meyskens FL Jr, Baker LH. Vitamin E and the risk of prostate cancer: the Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial (SELECT). JAMA. 2011 Oct 12;306(14):1549-56.

6) Mursu J, Robien K, Harnack LJ, Park K, Jacobs DR. Dietary Supplements and Mortality Rate in Older Women: The Iowa Women’s Health Study. Arch Intern Med 2011

Berichten: 10

Re: Vitaminepillen: wel of niet slikken

Bedankt voor je reactie.

Hoe kom je aan die 5 a 6 keer ADH? Hierstaat (geloof ik, maar ik kan er naast zitten) dat Vitamine D een antioxidant is. Wat bedoel je met (1-4) in de zin: Of het suppleren van een multi-vitaminesupplement extra gezondheidsvoordelen biedt buiten het voorkomen van deficiènties is twijfelachtig (1-4).?

Berichten: 209

Re: Vitaminepillen: wel of niet slikken

Met de cijfers tussen haakjes refereer ik naar de literatuur onderaan mijn bericht.

Vitamine D wordt niet tot een vitamine gerekend met een duidelijke werking als anti-oxidant (1).

Dit in tegenstelling tot onder andere de vitamines A, C, en E, het pro-vitamine beta-caroteenen het mineraal selenium.

1) http://nccam.nih.gov/health/antioxidants/introduction.htm

Berichten: 32

Re: Vitaminepillen: wel of niet slikken

Vitamine D is een prohormoon

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

oxideren en reduceren zijn eigenschappen.

Reageer