Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 114

Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Ik heb 2 flesjes met een vloeistof staan. Ik denk dat er geconcentreerd zwavelzuur in zit.

hoe kan ik dit eenvoudig aantonen met alledaagste stofjes zoals koper etc.

Ooit was ik met zelfgemaakte loodacuus bezig.. ik denk dat die flesjes uit die tijd zijn';

Vast mijn dank

Wim

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Geconcentreerd zwavelzuur zal bij contact met koper het koper oplossen, waarbij zwaveldioxide vrijkomt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 114

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Dankje Mathreak,

dus als ik belletjes zie is het geconcentreerd zwavelzuur?

Okee??

Wim

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Misschien niet de meest veilige test, maar wel heel eenvoudig:

'water bij zuur bekom je duur' (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwavelzuur#To...e_en_veiligheid)

Mits wat voorafgaande verdunning uiteraard.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Wimapon schreef:Dankje Mathreak,

dus als ik belletjes zie is het geconcentreerd zwavelzuur?

Okee??

Wim
Zwaveldioxide heeft een verstikkende geur. Het is hetzelfde gas dat bij verbranding van zwavel wordt gevormd, dus als je zwaveldioxide ruikt nadat je koper aan de vloeistof hebt toegevoegd, is dat het bewijs dat de desbetreffende vloeistof geconcentreerd zwavelzuur is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Het lijkt me geen kwaad kunnen om hier even op de gevaren te wijzen.

Allereerst is zwaveldioxide een giftig gas wat o.a. irritatie op de luchtwegen veroorzaakt. Anderzijds is zwavelzuur op zich een erg corrosieve vloeistof die bij aanraken ernstige brandwonden kan veroorzaken. Het vreet zonder problemen door je kleren heen.

Als je alsnog voor de methode van Xenion zou kiezen dan voeg je ALTIJD zuur aan het water toe, NOOIT andersom!

Draag aangepaste kledij én een veiligheidsbril!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Kravitz schreef:Als je alsnog voor de methode van Xenion zou kiezen dan voeg je ALTIJD zuur aan het water toe, NOOIT andersom!

Draag aangepaste kledij én een veiligheidsbril!
Het idee is juist om het zuur te identificeren, is die warmteontwikkeling er nog als je het zuur bij het water kapt ipv omgekeerd?

Ik herinner mij dat een chemieleerkracht in het middelbaar dit eens heeft voorgedaan, als het zuur verdund is wordt het gewoon erg warm.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Het idee is juist om het zuur te identificeren, is die warmteontwikkeling er nog als je het zuur bij het water kapt ipv omgekeerd?
Dit is ook nog het geval. In een labo heb ik zuurstofbepaling moeten doen van vijverwater, hierbij zuur je 50mL water aan met slechts 5mL zuur. Neem van mij aan dat die kolf behoorlijk warm wordt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Doop er een oude lap in. Als die binnen een dag vergaat, verkruimelt zeg maar, ga er dan maar vanuit dat het (min of meer) geconcentreerd zwavelzuur was.

Andere test: Even met een zuurweger aan de slag. Er zijn maar weinig vloeistoffen met een dichtheid zo groot als die van zwavelzuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Een druppel op papier zorgt ervoor dat het papier oplost en aan de randen zwart wordt (binnen een paar seconden). Er zijn weinig stoffen die dit voor elkaar krijgen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

ik heb de so2 methode toegepast om H2SO4 te maken, het reageert op koper en er komt SO2 vrij. Kan ik dit blauw vloeistof dat overblijft kan ik dit concentreren tot H2SO4?

Ik weet dat dit kopersulfaat achterlaat. Dus om het siroopachtig, geconcentreerd te krijgen bedoel ik.

Berichten: 12.262

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Wat is precies de 'SO2' methode? Voor zwavelzuur moet je (netto) SO3 laten reageren met water. Doe je dat met SO2 krijg je zwaveligzuur (H2SO3). Dat is een stuk minder reactief dan zwavelzuur, maar ik durf zo uit mn hoofd niet uit te sluiten dan het kan reageren met koper.

Het blauwe in de oplossing zijn puur de Cu++ ionen, het maakt niet uit welk koperzout die afkomstig zijn, zolang het maar oplosbaar is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Benm schreef: zo 09 dec 2012, 01:35
Wat is precies de 'SO2' methode? Voor zwavelzuur moet je (netto) SO3 laten reageren met water. Doe je dat met SO2 krijg je zwaveligzuur (H2SO3). Dat is een stuk minder reactief dan zwavelzuur, maar ik durf zo uit mn hoofd niet uit te sluiten dan het kan reageren met koper.

Het blauwe in de oplossing zijn puur de Cu++ ionen, het maakt niet uit welk koperzout die afkomstig zijn, zolang het maar oplosbaar is.
Ik noem het die methode omdat dat ooit toebehoorde bij mijn eerste experiment en sindsdien is het blijven steken.

Ik maak gebruik van verbranding van zwavel en ik laat dit reageren met H202. Ik gebruik een hogere concentratie van H202 dan ze me hadden aangeraden. Dit werkt wel, maar is niet zonder gevaar. Ik concentreer mijn gemaakte H2S04 door verhitting. En zo heb ik H2SO4! Ik maak soms ook H2SO4 door elektroden.

Volgens testen met koper, titratie en teststrips is het gelukt. Maar daarom ook mijn vraag. ik vroeg me daarom af of je dat blauw vloeistof nog kon concentreren.Dus bedankt voor je reactie.

Berichten: 12.262

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Doe je er alsjeblieft voorzichtig mee? Waterstofperoxide en zwavelzuur zijn een behoorlijk gevaarlijke combinatie (piranha etch) die bijzonder heftig (lees: explosief) reageert met veel organische stoffen.

De stof die achterblijft na de reactie met koper zou ik niet verder gebruiken - het zwavelzuur is weggereageerd met het koper, je zou het kunnen indampen tot kopersulfaat mocht je dat willen hebben.

Het zuur/water mengsel dat je gebruikte om de reactie mee uit te voeren kun je wel concenteren, eigenlijk door domweg het water eruit te koken. Maar als je dit hebt bereid via het de reactie met waterstofperoxide zou ik me er wel verdomd zeker van maken dat er geen peroxide meer in zit - dat mengsel verwarmen in vragen om een dramatische afloop, zelfs in een kolf die 'op het oog' helemaal schoon is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Hoe kan ik simpel aantonen dat iets zwavelzuur is?

Ja ik ben hier zeer voorzichtig mee. ik had ergens eens gelezen over de de cobinatie van waterperoxide en H2S04 met een organische stof.

Uw raad over het kopersulfaat ga ik zeker doen. Ik gebruik kopersulfaat om kristallen te maken. Schoon voor even want nadien word dit terug koper.

Ja het verwarmen van het mengsel waarin waterperoxide zit vertrouw ik eigelijk niet zozeer. daarom dat ik dit ook niet van plan ben als ik eerlijk mag zijn. Ik mag mijn schoon gezichtje toch niet beschadigen zeker :lol:

Reageer