Buffer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Buffer

Volgende slide begrijp ik niet volledig:
schermafbeelding6.png
schermafbeelding6.png (153.78 KiB) 367 keer bekeken
Als R_s de inwendige weerstand van de bron is, en vanuit de notatie ga ik daar ook vanuit, dan vindt er een spanningsvalletje plaats over die weerstand. Ik zie niet in hoe een buffer dit euvel verhelpt vermits de buffer toch pas kan worden aangesloten na die weerstand R_s? Immers, voor zover ik het begrijp is die weerstand R_s niet fysisch en slechts een model voor de niet-idealiteit van de bron. M.a.w. hoe 'compenseert' de buffer die niet-idealiteit?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Buffer

Als R_s de inwendige weerstand van de bron is, en vanuit de notatie ga ik daar ook vanuit, dan vindt er een spanningsvalletje plaats over die weerstand. Ik zie niet in hoe een buffer dit euvel verhelpt vermits de buffer toch pas kan worden aangesloten na die weerstand R_s? Immers, voor zover ik het begrijp is die weerstand R_s niet fysisch en slechts een model voor de niet-idealiteit van de bron. M.a.w. hoe 'compenseert' de buffer die niet-idealiteit?

  • Bij een ideale opamp is de ingangsimpedantie oneindig en de uitgangsimpedantie 0.
  • Aan de uitgang van de bufferschakeling komt dezelfde spanning als op de ingang geplaatst wordt.
Helpt dat je wat vooruit?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Buffer

Ja dat denk ik wel. Kan ik dan stellen dat die R_s geen invloed heeft omdat er eenvoudig geen stroom loopt door die oneindige ingangsimpedantie?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Buffer

Ja dat denk ik wel. Kan ik dan stellen dat die R_s geen invloed heeft omdat er eenvoudig geen stroom loopt door die oneindige ingangsimpedantie?
Ja inderdaad, voor die weerstand Rs 'voelt' het alsof hij aan de grond hangt en de volledige aangelegde spanning erover staat. De opamp geeft deze spanning door met een versterkingsfactor 1, waardoor over de belasting ook de volledige aangelegde spanning komt te staan.

Edit: dat geldt misschien alleen als de onderste tak de grond is, maar dit illustreert wel de gedachtegang.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Buffer

Okay, bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer