Glucose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Glucose

Hallo, allemaal ik zit met een paar vragen.. ik hoop dat jullie er meer over weten en bedankt al vast.

1- Hoe toon je glucose in bloed aan?

2- Wat is het verschil in gevoeligheid voor in urine bepaling?

Ik hoop hier snel antwoord op te krijgen en bedank jullie al vast..

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Glucose

'morgen,

glucose in (ont-eiwit) serum kan je aantonen m.b.v. de GOD-PAP methode. Ik ga hem niet voor je uitschrijven, google liever even :shock:

Als je deze methode gebruikt, kan je fotometrisch de glucoseconcentratie vaststellen.

Steekwoorden: glucoseoxidatie (GOD), gluconolactone, peroxidase (POD).

Op de tweede vraag kan ik je geen antwoord geven.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Glucose

Als het puur practisch gaat om het aantonen van glucose:

Zoek iemand met diabetes, die heeft waarschijnlijk een apparaatje waarmee je in je vinger een druppel bloed opprikt en die vervolgens het bloedsuikergehalte laat zien.

Voor het aantonen van suiker in de urine zijn papieren stripjes die verkleuren wanneer ze in suikerhoudende urine worden gedompeld.

Je kan eens kijken op sites van diabetes-verenigingen (bijvoorbeeld het diabetesfonds), daar is ongetwijfeld veel te vinden.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 6

Re: Glucose

Geachte,

Kan er mij iemand vertellen hoe ik een exacte glucosebepaling kan uitvoeren liefst bij honing.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Glucose

Exacte bepaling?

Je wilt de glucoseconcentratie vaststellen?

Fotometrisch:

Maak een geschikte verdunningsreeks (bekende concentraties) en maak daar een ijklijn van. Vervolgens kan je uit de functie van de ijklijn, je onbekende bepalen.

GOD-PAP methode, spectrometrie.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Glucose

Mrtn schreef:Exacte bepaling?

Je wilt de glucoseconcentratie vaststellen?

Fotometrisch:

Maak een geschikte verdunningsreeks (bekende concentraties) en maak daar een ijklijn van. Vervolgens kan je uit de functie van de ijklijn, je onbekende bepalen.

GOD-PAP methode, spectrometrie.
Ok bedankt, Maar is er geen eenvoudigere weg om de glucoseconcentratie vast te stellen. Want ik begrijp die GOD-PAP methode niet echt goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Glucose

Niet dat ik weet, maar dat zegt niet alles :wink:

Waarom wil je het glucosegehalte van honing meten? Wat heb je ter beschikking aan spullen? Wat is je opleiding of ervaring?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Glucose

Mrtn schreef:Niet dat ik weet, maar dat zegt niet alles :wink:  

Waarom wil je het glucosegehalte van honing meten? Wat heb je ter beschikking aan spullen? Wat is je opleiding of ervaring?


Ik ben een laatstejaars student (Techniek Wetenschappen) van de middelbare school. En mijn eindwerk gaat over bijen en het imkerleven. Als praktische proef moet ik het glucosegehalte van honing meten.

Ik heb niet echt veel materiaal ter beschikking.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Glucose

Ik zou dan proberen bij een ziekenhuis in de buurt, of een huisartsenpost of als je iemand kent met diabetes, het even laten meten (als je gewoon even bij zo'n huisartsenpost langsgaat en uitlegt wat je wilt, vinden ze dat vast geen probleem, het is zo gepiept namelijk.

Je moet dan de honing met demiwater nauwkeurig verdunnen, ik zou het bijvoorbeeld 100, 1000, en 10.000 x verdunnen, vervolgens deze waterige honing met het prikapparaat opzuigen en dan kun je op het kastje zo de suikerwaarde aflezen.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Reageer