Tekenonderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 98

Tekenonderzoek

Wanneer je een een tekentabel van een functie maakt, moet je als x waarden dan de nulpunten van de eerste afgeleide gebruiken om te weten te komen of de functie stijgt of daalt? En wat bepaalt dan of ertussen een min of een plus komt?

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tekenonderzoek

Als de afgeleide positief is, wat weet je dan van je functie?

Als de afgeleide negatief is, wat weet je dan van je functie?

Als de afgeleide nul is, wat weet je dan van je functie?

(Wat is het doel van een tekentabel?)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 98

Re: Tekenonderzoek

Als de afgeleide positief is, wat weet je dan van je functie? functie stijgt

Als de afgeleide negatief is, wat weet je dan van je functie? functie daalt

Als de afgeleide nul is, wat weet je dan van je functie? raaklijn evenwijdig met x as

maar je moet dus eerst afgeleide zoeken van functie, nulpunten van functie zoeken en deze in afgeleide steken en vervolgens kijken of de afgeleide stijg of daalt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tekenonderzoek

Je berekent je afgeleide inderdaad. Daarna bereken je van deze afgeleide de nulpunten. Laten we ze even x1, ..., xn noemen (in de praktijk zal dat waarschijnlijk 1 of 2 nulpunten zijn). Je wilt nu weten waar de functie stijgt en waar ze daalt. Kan de functie tussen (bijvoorbeeld) x1 en x2 eerst stijgen en dan dalen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 98

Re: Tekenonderzoek

ofwel stijgt ze ofwel daalt ze tussen x1 en x2, maar hoe nu weet je aan het teken of ze stijgt of daalt, maar hoe bepaal je dat teken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tekenonderzoek

Inderdaad ze kan niet én stijgen én dalen. Met andere waarden, als we voor één x tussen x1 en x2 weten of de functiewaarde positief is dan wel negatief, weten we of ons functie stijgt, of daalt. Immers, als ze voor één x (tussen x1 en x2) positief is, moet ze dat voor alle x'n (tussen x1 en x2) zijn. Snap je?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 98

Re: Tekenonderzoek

ja dat snap ik, maar hoe weten we nu voor een bepaalde x tussen x1 en x2 of deze positief of negatief is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Tekenonderzoek

ja dat snap ik, maar hoe weten we nu voor een bepaalde x tussen x1 en x2 of deze positief of negatief is?
Even goed nadenken en uitrekenen met een getal er tussenin ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tekenonderzoek

Invullen? Aan jou om te denken of dat nu in de functie is, of in zijn afgeleide. Denk hierbij aan wat ik reeds eerder vroeg/zei.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 98

Re: Tekenonderzoek

invullen in de functie of in de afgeleide?

in de afgeleide waarschijnlijk, bednakt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tekenonderzoek

Kun je ook uitleggen waarom de afgeleide?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 98

Re: Tekenonderzoek

omdat de afgeleide niet én kan stijgen én kan dalen tussen x1 en x2 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tekenonderzoek

Ja, maar waarom vul je x in de afgeleide, en niet in de functie zelf in?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 98

Re: Tekenonderzoek

Maar ik herinner mij dat ik vroeger een truckje geleerd heb om te bepalen of het pos of neg is tussen de nulpunten, maar ben het helaas vergeten.. kent iemand dat truckje nog?

de functie kan wel neg en pos zijn tussen x1 en x2 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tekenonderzoek

Je vult toch niet in in de afgeleide omdat deze het doet uitkomen :) ? Wat wil je weten? Toch waar je functie stijgend is?

En wil je een trucje voor tweedegraadsfuncties?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer