Ontladen batterij

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Ontladen batterij

ik heb hulp nodig bij mijn profiel werkstuk over de batterij.

Wij hebben metingen gedaan over hoelang een batterij een goeie stroom te geven om hem te gebruiken maat bij alle batterijen ontlaad hij heel snel. (zie screenshot hieronder wat ik bedoel)

Weten jullie misschien wat dit is?

Afbeelding

Alvast bedankt,

David

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ontladen batterij

Wat voor batterij, en met welke stroom ontlaad je hem?

Berichten: 5

Re: Ontladen batterij

Wat voor batterij, en met welke stroom ontlaad je hem?


Dit is een niet oplaadbare batterij (merk Philips). Wij hebben deze over een weerstand van 4 ohm gezet. En laten meten door middel van het programma coach lab.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ontladen batterij

Tja, dat wordt een lastige.

Met een snelle berekening kom ik aan een capaciteit van ongeveer 1600 mAh.

Maar of dat reëel is weet ik niet, want als je op de site van Philips zelf kijkt dan zie je daar onder de technische specificaties een heleboel informatie die je eigenliji niet wil weten. Maar wat wel belangrijk is, de capaciteit van de batterij, dat staat er nou net niet bij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ontladen batterij

hier gegevens van diverse philips-batterijen mét aanduiding van capaciteit.

http://www.firstlight.nl/groep/722/Philips...batterijen.html

Daarin staat een AA-batterij met een capaciteit van 1400 mAh. Uit het menuutje links kun je ook nog overzichten kiezen van diverse andere soorten philips-batterijen.
batterij.png
batterij.png (41.29 KiB) 266 keer bekeken
Met een grafische schatting (hokjes tellen, 68 hokjes dus 6,8 Vh, gedeeld door 4 ohm = 1,7 Ah) kom ik net als Klazon aan om en nabij 1600-1700 mAh voor deze batterij.
maar bij alle batterijen ontlaadt hij heel snel.
afhankelijk van het type batterij dat je gebruikte lijkt dat dus wel mee te vallen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Ontladen batterij

Ik bedoel eigenlijk, je ziet dat hij na 6.5 uur heel hard daald in de grafiek. Weten jullie waardoor dat komt? (vraag door mij verkeerd gesteld). Waarom daald hij precies op dat punt zo hard?

Bedankt voor jullie snelle antwoorden trouwens

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ontladen batterij

Waarom daalt hij precies op dat punt zo hard?
Zouden de met elkaar reagerende stoffen op kunnen zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Ontladen batterij

Zouden de met elkaar reagerende stoffen op kunnen zijn?


Dat zal wel logisch kunnen zijn, maar hij blijft toch een stroom geven. Die is weliswaar niet genoeg voor een apparaat, maar als de reactie op zal zijn zal hij die lage voltages ook niet meer geven toch? of zit ik fout. Maar het is wel logisch dat de reactie grotendeels is uitgewerkt. Maar is er standaard verklaring voor dat waar neer dat batterij opeens zon dal maakt? Want dit is namelijk bij alle batterijen die wij hebben getest het geval (4 merken 3 van elk).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ontladen batterij

Dat zal wel logisch kunnen zijn, maar hij blijft toch een stroom geven. Die is weliswaar niet genoeg voor een apparaat, maar als de reactie op zal zijn zal hij die lage voltages ook niet meer geven toch? of zit ik fout.
Details kan ik zo gauw niet vinden, maar ik kan me goed voorstellen dat er nog wat reacties spelen nadat de hoofdreactie is afgelopen, of dat elektroden door neerslagen dusdanig ontoegankeljik zijn geworden dat de resterende (verdunde) reagerende stoffen maar heel mondjesmaat meer hun energie kwijt kunnen.

Je zou ook eens met nog zo'n batterij ngo eens een tijdje langer kunnen doorgaan.
Maar het is wel logisch dat de reactie grotendeels is uitgewerkt. Maar is er standaard verklaring voor dat waar neer dat batterij opeens zon dal maakt? Want dit is namelijk bij alle batterijen die wij hebben getest het geval (4 merken 3 van elk).
Blijkbaar is de batterij dan zó ontworpen dat de reactie lange tijd in een vrij constant tempo kan doorgaan. Merk trouwens op dat die curves er voor verschillende typen batterijen toch aardig kunnen verschillen.

http://www.diveseekers.com/v/vspfiles/asse...chargegraph.jpg

(en per type bij verschillende belastingen ook)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ontladen batterij

Doet dit iets terzake?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: Ontladen batterij

Bedankt jan & in phy..

Het klopt inderdaad dat de curves voor soorten batterijen anders zijn, maar ze maken na een tijdje allemaal een snelle daal. Maar ik moest weten waarom dat zou kunnen zijn dus bedankt!

Nu we het toch over andere curves hebben. Ah batterijen doen het langer/ beter dan duracell batterijen

Reageer