Koppijnbier

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Koppijnbier

Hoi iedereen,

Normaal stel ik hier altijd zeer gespecificeerde vragen over eindwerken en dergelijke maar nu wou ik even een discussie die met kerst heeft plaatsgevonden beslechten.

Mijn broer was aan het vertellen over koppijn bier. Bier dat een half uur of zo is blijven staan na getapt te worden. Volgens hem zou dit zorgen voor een verhoogde kans op kater. Ik geloof hier eigenlijk niks van maar vroeg mij af of iemand hier mss wat meer info over zou kunnen geven. Ik heb op google een aantal links gevonden over melkzuurgroei. Dit zou dan voorkomen doordat de leidingen niet schoon worden gemaakt. Dit lijkt mij echter geen uitleg omdat bacteriën in een alcoholrijk milieu niet (snel) groeien, toch zeker niet op een half uurtje.

Het enige wat volgens mij aan een pint verandert op deze tijd is da concentratie CO2 en de temperatuur. Beiden geven geen invloed op hoofdpijn de volgende dag zou ik zeggen.

Alvast bedankt voor de hulp en sorry als deze op het verkeerde forum gepost is :)

Grtz en prettig nieuwjaar

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Koppijnbier

Tapbier kan een grotere kans geven op een kater: http://blogs.wvgazette.com/beerstoyou/2007...me-a-headache”/

Of de tijdspanne tussen tappen en drinken er mee te maken heeft betwijfel ik. Misschien is de confouder in de theorie van je broer wel zijn eigen dronkenschap. Waarom zou je anders een biertje een half uur laten staan? Of je bent het vergeten door de vorige biertjes, of je doet even rustig aan omdat je al teveel biertjes hebt gedronken :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 16

Re: Koppijnbier

Alvast bedankt voor je antwoord. Hij dacht volgens mij dat het iets met de CO2 te maken had die uit het bier gaat.

De discussie is begonnen door spin the wheel in ons jeugdhuis (bier aan de halve prijs) . Dit duurt een uur en op het einde gaan we met zijn allen bier halen dat er dan een tijdje staat. Maar gezien de hoeveelheden die dan worden gekocht kan het idd wel aan het teveel drinken liggen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Koppijnbier

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het schuim verdwijnt, dat daardoor eerder zuurstof bij het bier kan komen en dat daardoor de ethanol deels oxideert tot ethanal.

Maar die reactie verloopt niet erg snel zonder katalysator, dus dat kan eigenlijk niet de verklaring zijn.

Dat het gewoon aan de hoeveelheid ligt, in combinatie met het gegeven dat je in korte tijd veel inneemt, is het meest waarschijnlijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Koppijnbier

In een van mijn practica zei de prof dat koppijn veroorzaakt door 'foezelolie' die aanwezig is in het bier. Foezelolie is een bestaat uit een aantal hogere alcoholen. Ik ben niet zeker van of de hoeveelheid hiervan relevant is, want het practicum handelde eerder over destillatie, en bier is niet gedestilleerd. Toch, omdat hogere alcoholen een grotere molecuulmassa hebben zullen zij ook moeilijker verdampen dan de lagere alcoholen (ethanol in dit geval). Het zou dus kunnen dat een deel van de oplossing verdampt terwijl het daar staat. Dit gas is rijker aan de meest vluchtige component (ethanol) en in de vloeistof zal meer foezelolie zitten dan in vers getapt bier.

Ik vermoed echter dat er echter veel te weinig bier zal verdampen om een ingrijpend effect te veroorzaken. Ik denk dan ook dat het hier om een broodje aap gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Koppijnbier

Hoeveel er verdampt is sowieso niet belangrijk. Van dat verdampen neemt de hoeveelheid foezelolie die men uiteindelijk binnenkrijgt zeker niet toe. En die ingenomen hoeveelheid is uiteindelijk waar het om draait.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Koppijnbier

Ow ja, sorry dom van me. Ik was aan te erg aan het nadenken hoe het kon zodat ik eigenlijk de vraag uit het oog verloor

Reageer