[biologie] Eindwerk biologie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Eindwerk biologie

Dag beste ( of toekomstige ) wetenschappers! Nu zittend in het 6e jaar moet ik zoals velen een eindwerk maken, aan de hand van een selectie met 4 vakken en 38 leerlingen ( 10 leerlingen per vak ) ben ik meteen geselecteerd voor mijn eindwerk te doen over de ziekte van lyme!

Maar , normaal moeten we voor dit eindwerk een practische proef hebben, dit kan ofwel in een labo chemisch zijn, of door observatie / ervaring . Nu ik heb een ziekte en ik kan toch moeilijk mezelf besmetten? Mijn moeder is dierenarts maar de ziekte komt weinig voor en het is maar het 6e middelbaar hé. De leerkracht stelde al voor om iets met risicogegevens te doen en op kaart te brengen in Belgie. Is dit genoeg? Of moet het klimaat erbij in verband gebracht worden of heb je andere ideeën.

Dank alvast!

Berichten: 99

Re: Eindwerk biologie

klimaat kan je er zeker wel bij betrekken, zeker in combinatie met statistieken van het aantal besmettingen kan je het klimaat als factor zien. Ook teken hebben hun favoriete omstandigheden waarin ze beter kunnen overleven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Eindwerk biologie

De factor klimaat en omgeving erbij betrekken lijkt me inderdaad geen slechte optie. Maar waarom beperk je dat in kaart brengen tot België? Als je vreest voor een tekort aan informatie of gegevens kan je natuurlijk uitbreiden naar Europa of de wereld. Een ander interessant aspect dat je eventueel kan bespreken is het voorkomen van Lyme bij dieren en mensen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Eindwerk biologie

Een leuke praktische proef lijkt me om nu in januari met een wit laken over verschillende grasvelden te slepen, en dan teken te tellen. Zo tellen de professionals. Het is nog niet koud geweest dus waarom zouden er geen teken zijn? Dat lijkt me een leuke vraag. In stadsparken misschien hondenteken, in de natuur misschien hertenteken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Eindwerk biologie

De leerkracht stelde al voor om iets met risicogegevens te doen en op kaart te brengen in Belgie.


Is een leuk idee, maar heb je al nagedacht hoe je dat gaat verwezenlijken?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk biologie

Je kunt inderdaad moeilijk zelf heel België af gaan lopen met een vangdoek. In Nederland is er een centraal meldpunt. mogelijk in België ook? Eens contact opnemen, en eens een middagje gaan kijken hoe ze daar te werk gaan?

http://www.natuurkalender.nl/toepassingen/...apport_def2.pdf
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Eindwerk biologie

Als je geen moeite hebt met (wetenschappelijk) engels te lezen, zou je heel veel informatie kunnen halen uit artikelen. Tik je zoektermen maar eens in bij http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ en kijk wat je zoal kan vinden. Wat engelse zoektermen die voor jou van belang kunnen zijn: prevalence, european population, Lyme disease, etc.

Ik hoop dat je eruit komt.

Berichten: 3

Re: Eindwerk biologie

Een persoon in mijn klas had ook een ziekte en heeft vaak contact proberen op te zoeken met het Pasteur-instituut in Brussel. Nu blijkt dat ze een afspraak heeft geregeld, datum en uur ZONDER mij. Hiervan schrok ik omdat we hadden afgesproken samen te gaan.. Daarom zit ik nu in de problemen en heb ik nog altijd geen idee. Ik dacht me dan maar te richten op de proef met het wit laken, maar of deze goed genoeg is geen idee. Nog iemand een idee voor een proef? Het theoretisch deel is reeds volledig af.

Dank bij voorbaat , x

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindwerk biologie

Nog iemand een idee voor een proef?
Al eens contact gezocht met zo'n centrale organisatie/vereniging/whatever?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Eindwerk biologie

Loezepoes schreef: wo 15 feb 2012, 17:33
Een persoon in mijn klas had ook een ziekte en heeft vaak contact proberen op te zoeken met het Pasteur-instituut in Brussel. Nu blijkt dat ze een afspraak heeft geregeld, datum en uur ZONDER mij. Hiervan schrok ik omdat we hadden afgesproken samen te gaan.. Daarom zit ik nu in de problemen en heb ik nog altijd geen idee. Ik dacht me dan maar te richten op de proef met het wit laken, maar of deze goed genoeg is geen idee. Nog iemand een idee voor een proef? Het theoretisch deel is reeds volledig af.

Dank bij voorbaat , x
Ik kan me voorstellen dat ze liever niet iemand erbij heeft, zijn nogal privézaken... maar misschien dat ze gerust met je na wil bespreken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eindwerk biologie

@Callisto: volgens mij vat je de post verkeerd op. Het gaat over een ziekte als eindwerk. Niet over iemand dat echt ziek is (volgens mij).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Eindwerk biologie

Drieske schreef: do 12 apr 2012, 13:14
@Callisto: volgens mij vat je de post verkeerd op. Het gaat over een ziekte als eindwerk. Niet over iemand dat echt ziek is (volgens mij).


Dat heb ik begrepen. Maar zoals ik in mijn vorige post citeerde, dacht Loezepoes dat ze in de problemen zat i.v.m. haar eindwerk omdat ze niet mee kon naar een arts met iemand die daadwerkelijk de ziekte had.

Reageer