Delta epsilon definitie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Delta epsilon definitie

Hoe kan je bewijzen adhv de delta epsilon formule dat:

als f(x)=g(x) voor elke x (element van) I. en de lim(x->a)f(x) bestaat, dan bestaat ook lim(x->a) g(x) ook en dan is lim(x->a) g(x)= lim(x->a) f(x)

op zich is dit logisch, maar hoe bewijs je dit adhv de delta epsilon formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Delta epsilon definitie

Zeg lim(x -> a) f(x) = A. Dan is |f(x) - A| < e als |x - a| < d. Maar nu is f(x) = g(x) voor alle x...

Kun je hiermee aan de slag?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 15

Re: Delta epsilon definitie

eigenlijk niet :s

Jouw eerste stap had ik al. Ik veronderstel dat ik de epsilon delta formule nu moet toepassen op g(x)

gokje:

[g(x)-?]<e als [x-a]< d2

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Delta epsilon definitie

Zeg lim(x -> a) f(x) = A. Dan is |f(x) - A| < e als |x - a| < d. Maar nu is f(x) = g(x) voor alle x...
Vervang f(x) door g(x)?

Dan krijg je |g(x) - A| < e als |x - a| < d...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 15

Re: Delta epsilon definitie

Ik dacht dat je moest aantonen dat beiden naar A gingen..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Delta epsilon definitie

Je gaat er toch van uit dat de limiet van f(x) in a bestaat? Je noemt die limiet A. Vervolgens bewijs je dat die A ook de limiet is van g(x) in a...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 15

Re: Delta epsilon definitie

ja maar mag ja dan zo maar g(x)-A invullen.. want dat begrijp ik niet..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Delta epsilon definitie

Ik gaf gewoon een schets uiteraard.

Kies e willekeurig. Dan bestaat er een d zodat: |x - a| < d => |f(x) - A| < e. We willen nu bewijzen dat A ook de limiet is van g(x) in het punt A. Daar we weten dat f(x) = g(x) voor alle x, weten we ook dat |f(x) - A| = |g(x) - A| voor alle x.

Zie je het nu?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 15

Re: Delta epsilon definitie

ja ik begrijp wat je zegt.. maar is het hiermee dan aangetoont?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Delta epsilon definitie

Begrijp je hoe epsilon-delta werkt?

TB: Voor alle e bestaat er een d zodat: |x - a| < d => |g(x) - A| < e

Kies e willekeurig. Dan bestaat er een d zodat: |x - a| < d => |f(x) - A| < e. Daar nu |f(x) - A| = |g(x) - A|, is |g(x) - A| < e als |x - a| < d.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer