Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Overdruk, gefeliciteerd !!

Deze topic is door de gebruikers van Wetenschapsforum genomineerd als



Opgave:



Het oppervlak S is het gedeelte van de cilinder met straal 2 met rotatieas

de y-as, waarbij z > 0 en dat begrensd is door de vlakken y = 2+z

en y = 1 + x.

a) Maak een schets van dit lichaam en geef een parametervoorstelling

b) Bereken rechtstreeks de lijnintegraal

\(\int_{\partial S} F.dP \)
Waarbij
\( F = (y,z,x^2) \)
c) bepaal dezelfde integraal dmv de stelling van Stokes[/b]

a)

Ik denk dat ik een parametervoorstelling voor het oppervlak bepaald heb. Dit heb ik gedaan door gewoon de parametervoorstelling voor de cilinder te nemen en variabele grenzen te berekenen.

Ik kom uit op de parametervoorstelling:
\( (2 \cos{\alpha},y,2 \sin{\alpha})\)
met
\( \alpha: 0 \rightarrow \pi \)
en
\( y: 2 \sin{\alpha} - 2 \rightarrow 2 \cos{\alpha} + 1 \)
Alfa is hier gewoon de zogezegde poolhoek in het xz-vlak.

Vervolgens heb ik berekend wat de z-waarde is voor een bepaalde alfa, en deze in 2 parametervoorstellingen gestopt voor de snijlijnen van elk van de vlakken met de halve cilindermantel. Zodanig dat ik per waarde van alfa een begin en eindwaarde krijg van de y-waarde. Indien ik dit plot in Maple, dan krijg ik iets dat juist lijkt (zie figuur)
oppervlak.jpg
oppervlak.jpg (25.53 KiB) 1159 keer bekeken
b)

De lijnintegraal berekenen volgens de rand van het oppervlak splits ik op in 4 deelproblemen, de lijnintegraal langs de 2 rechte stukjes in het xy-vlak en de lijnintegraal langs de snijlijnen van de vlakken met de cilindermantel.

De lijnintegraal over de 2 rechte stukjes blijkt in beide gevallen nul te zijn?

Parametervoorstelling voor één stukje: (2,y,0) voor y van -2 tot +3.

Indien men dit afleidt en scalair vermenigvuldigt met F = (y,z,x²) krijgt men nul en is dus die scalaire integraal nul, analoog voor het andere rechte stukje.

De lijnintegraal over de snijlijnen heb ik in Maple berekend, omdat we op het examen Maple mogen gebruiken.

Heb de parametervoorstelling voor de 2 snijlijnen (gekozen parameter z) afgeleid en scalair vermenigvuldigd met de ingevulde parametervoorstelling in het vectorveld F:
maple_commandos.PNG
maple_commandos.PNG (46.81 KiB) 1169 keer bekeken
P1 en P2 zijn de parametervoorstellingen voor de snijlijnen, de rest is de uitwerking van de integraal.

Het antwoord zou 12 moeten zijn en ik kom dat dus niet uit... waar doe ik iets verkeerd? :/
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Ik ken Maple niet maar er vallen me al een paar dingen op:

- Hoezo y van 2sin(a)-2 tot 2cos(a)+1? Dat laatste zal wel y = 1+x zijn voor de bovengrens (met x = 2cos(a)), maar waarom -2 als het andere vlak y = z+2 is?

- In je berekening in Maple kies je z als parameter; hoezo laat je z dan lopen van -2 tot 2? Er is gegeven dat het oppervlak voor z > 0 wordt beschouwd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Voor een bepaalde waarde van alfa zit je dus op een bepaalde z-waarde en een bepaalde x-waarde... enkel y kan varieren. Ik bereken dan voor die bepaalde alfa de z-waarde corresponderend met die alfa:
\( z = 2 \sin{\alpha}\)
De parameter die ik voor de twee snijlijnen kies is inderdaad z en met deze parameter bekom ik volgende parametervoorstelling:
\( L_1 : (\sqrt{4-z^2},z-2,z) \)
\( L_2 : ( (\sqrt{4-z^2},\sqrt{4-z^2} + 1,z) \)
De eerste lijn haal ik uit de vergelijking van het vlak
\( y = z-2 \)
en de vgl van de cilinder.

De tweede lijn haal ik uit de vergelijking van het vlak
\( y = x + 1 \)
en de vgl van de cilinder.

De eerste lijn licht dichtst bij de y-as dus ik begin van daar voor de grenzen van mijn y.

Ik heb dus voor een bepaalde alfa een bepaalde z en een bepaalde x ... ik moet nu enkel mijn y laten varieren van de eerste snijlijn tot de tweede. Met andere woorden mijn grenzen:
\( y: z-2 \rightarrow ,\sqrt{4-z^2} + 1 \)


en met
\( z = 2 \sin{\alpha}\)
, krijg je dan
\( y: 2 \sin{\alpha} - 2 \rightarrow 2 \cos{\alpha} + 1 \)
Wat betreft de z van -2 tot 2 ... Geen idee ... ik vind het zelf raar... maar als ik in Maple een plot genereer van 0 tot 2 dan krijg ik dit:
van0.jpg
van0.jpg (9.63 KiB) 1151 keer bekeken
en van -2 tot 2 dit:
van_2.jpg
van_2.jpg (9.15 KiB) 1151 keer bekeken
Ik veronderstel dat het ergens een fout is in Maple (?) ... want eigenlijk met die wortel bij de x-waarde in mijn parametervoorstelling kan je die andere helft niet bekomen? En toch doet hij het ... hmm.

EDIT:

Ah ... damn ... die -2 moet inderdaad +2 zijn ... ik was bezig met het vlak y = z-2... >.<
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Oké, ik heb nu geintegreerd over de snijlijnen door 2 delen van de kromme te beschouwen... één met positieve en één met negatieve wortel..

Dit geeft mij
\(\frac{10}{3}-\pi\)
voor de integraal over de eerste lijn met (positieve x)

en
\(\frac{34}{3}+\pi\)
met negatieve x.

Dan
\(\frac{4}{3}-\pi\)
voor 2e lijn met positieve x en
\(\frac{28}{3}-\pi\)
voor met negatieve x...

De bijdrage van de 2 snijlijnen voor de lijnintegraal is dan :
\(\frac{44}{3}-\frac{32}{3}+2\pi\)
(of net het omgekeerde teken, afh van de zin doorlopen...

Dat is dan
\( 4 + 2\pi\)
...

Klopt het dat de bijdragen over de rechte lijnen nul zijn? Of heb ik me daar vergist...

Als ik me daar niet vergist heb, dan zit er in het bovenstaande ook een fout, want het antwoord is 12. :/
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Als het y = z+2 moet zijn, dan vrees ik dat je in de y-richting ook twee gevallen zal moeten onderscheiden want dan ligt het ene vlak niet steeds 'boven' het andere, binnen het integratiegebied. Voor y = z-2 lijkt me dat wel het geval. Controleer je de opgave eens?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Zucht ... nee het moet dus y = z-2 zijn...

Maar als ik het nu op dezelfde methode bereken dan komt het nog steeds geen 12 uit.. maar 4+2pi...

De lijnintegraal over de rechte stukken in het xy vlak is toch nul he?
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Oké, met dat vlak vind ik ook 12. De lijnintegralen over de twee rechte stukken in het xy-vlak zijn inderdaad 0. Maar z wordt nooit negatief, dus je grenzen (z van -2 tot 2) kunnen niet kloppen. Bij begin- en eindpunt van die krommen is de z-coördinaat 0... Je kan misschien beter x als parameter kiezen, die loopt in beide gevallen van -2 tot 2 (of omgekeerd, afhankelijk van de doorloopzin).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Ja, ik kom het nu ook uit... bedankt voor de feedback :) .
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lijnintegraal (snijlijn van halve cilindermantel met 2 vlakken)

Oké, prima! Verifiëren met Stokes is ook gelukt? Graag gedaan in elk geval.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer