Druk in een vloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Druk in een vloeistof

Een auto rijdt in een kanaal zodat de deur zich met haar middelpunt 3,00 m onder het vrije vloeistofoppervlak bevindt.

De deur is rechthoekig en meet 0,80 bij 1,50 m. Bereken de grootte van de kracht die nodig is om de deur te openen in de veronderstelling dat er in de auto nog geen water is binnengelopen. Wat moet je doen om de deur uiteindelijk toch open te krijgen?


Ik heb het al geprobeerd met de formule: p = p0 + h.p.g waarbij p0 de atmosferische druk is (1,013.10^5 Pa), de h de hoogte (volgens mij de 3,00m), de p na de hoogte de massadichtheid van water (1000kg/m^3) en g de veldsterkte (9,81)

Ik heb het ook al geprobeerd met de formule (p0 + 1/2h . p.h) .A waarbij A de oppervlakte volgens mij 1,2m is (0,80 . 1,50)

Ik kom steeds verkeerd uit...



Het ronde glazen venster van een duikershelm heeft een diameter van 20,0 cm. Bereken de grootte van de totale drukkracht die op het buitenoppervlak uitgeoefend wordt, als het middelpunt op 10,0 m onder het vrije zeeniveau ligt. De massadichtheid van zeewater is 1030 kg/m^3


Volgens mij is het de tweede formule ( p0 + 1/2h .p.h) .A maar wat is dan de diameter? Is het de oppervlakte? En bedoelen ze met de middelpunt de hoogte?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Druk in een vloeistof

Ik heb het al geprobeerd met de formule: p = p0 + h.p.g
Waarom neem je hier p0 mee?

Binnen de auto heerst waarschijnlijk ook de atmosferische druk, dus die heffen elkaar op.
....maar wat is dan de diameter? Is het de oppervlakte?
Je weet toch wel wat een diameter is? In ieder geval geen oppervlakte, want de diameter is gegeven in cm, niet in cm2.

Berichten: 4

Re: Druk in een vloeistof

Maar wat is dan de hoogte? En is er hier sprake van A?

Wat is het dan wel, aangezien het niet de hoogte is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Druk in een vloeistof

Beide vraagstukken zijn gelijksoortig. Alleen met andere getallen.

Wat de hoogte betreft, heb je zelf een vermoeden wat dat zou kunnen zijn?

Als je de diameter van een ronde schijf weet, dan kan je toch wel de oppervlakte uitrekenen? Dat leer je op de basisschool. ;)

Berichten: 4

Re: Druk in een vloeistof

Het is dus de tweede formule voor beide vragen?

Oh en nee ik heb geen idee wat de hoogte is, en vraag a.u.b niet om te proberen want dat doe ik nu al een week.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Druk in een vloeistof

geen idee wat je emt tweede formule bedoelt.

Hydrostatische druk bereken je met ρ·g·h

als je een symmetrisch vlak hebt, zoals jouw deur, dan is h aan de bovenkant kleiner en aan de onderkant groter.

Over heel de deur komt dat er op neer dat de gemiddelde druk (uitgeoefend op de gemiddelde diepte) genomen kan worden als zou die over héél de deur werken.

Zoals Klazon zegt, waarom p0 meenemen? er is nog geen water in de auto binnengedrongen, dus de luchtdruk IN de auto is toch (nog) gelijk aan p0? Zowel binnen als buiten werkt p0, en dat valt dus weg. Net zo goed als wanneer jij de voordeur van je huis opent, aan beide zijden heerst p0 en dus doet die er niet toe voor de kracht die nodig is om de deur te openen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Druk in een vloeistof

laat maar

Reageer