Periodiek systeem der elementen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 59

Periodiek systeem der elementen

wat ik me afvroeg..

Hoe komt het dat de meest elektronegatieve elementen rechts bovenaan in het PSE staan?

Daar moet volgens mij wel een reden voor zijn :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Periodiek systeem der elementen

Zacky schreef:wat ik me afvroeg..

Hoe komt het dat de meest elektronegatieve elementen rechts bovenaan in het PSE staan?

Daar moet volgens mij wel een reden voor zijn :-)
Elementen rechts bovenaan hebben veel valentie-elektronen. Om de octetstructuur te bereieken willen ze dus graag nog het aantal missende elektronen opnemen. Vandaar dat ze zo sterk elektronegatief zijn, zodat ze die naar hun toe kunnen trekken in een verbinding.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Periodiek systeem der elementen

verder in grote lijnen:

van links naar rechts op één regel (binnen één periode) neemt het aantal elektronenbanen niet toe, maar wel de (positieve) lading van de kern. Gevolg is dat de atoomstraal van links naar rechts afneemt, omdat de diameter van die buitenste baan krimpt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Periodiek systeem der elementen

bedankt voor de snelle en duidelijke reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Periodiek systeem der elementen

Met de verklaring uit bericht 2 ben ik het niet eens. De octetregel is een vuistregeltje dat aangeeft hoeveel bindingen een element kan/wil aangaan, maar zegt niets over hoe hard het betreffende atoom aan de elektronen in een binding trekt - en dat is wat elektronegativiteit is.

Bovendien zou je dan juist verwachten dat atomen die meer bindingen aan moeten gaan om de octetstructuur te verkrijgen de hoogste elektronegativiteit zouden hebben, en dat is duidelijk niet het geval.

De verklaring uit bericht 3 is wel juist. In aanvulling daarop: De atoomstructuur met schillen verklaart ook waarom de elektronegativiteit afneemt wanneer je naar beneden gaat. De buitenste schillen zitten verder weg van de kern, elektronen uit de buitenste schil (die het bindingsgedrag bepalen) merken daardoor minder van de aantrekkingskracht van de kern.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer