Statistiek: oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Statistiek: oefening

Een gedragsonderzoeker introduceerde levensgrote plastieken dieren in een deel van een wildlife park waar er apen samenleven en registreerde of de apen gedurende de volgende 5 minuten schreeuwden of niet. Hij deed twintig pogingen telkens met vier verschillende plastieken dieren (een slang, een roofvogel, een konijn en een eend). Hij onderzocht of er een verband is tussen het al dan niet optreden van geschreeuw en het type van plastieken dier dat geïntroduceerd werd. Hij vond een teststatistiekwaarde van 28,899. Bereken de p-waarde. Wat kan u hieruit besluiten?

Kan iemand mij op weg zetten? En welke test kun je hier gebruiken?

Alvast dank!

Berichten: 132

Re: Statistiek: oefening

het lijkt mij onvolledig. Heb je wat gegevens over standaardafwijking of wat voor soort test er hier is gedaan? Kijk of je nog wat dingen van de vraag kunt achterhalen. Normaal gesproken krijg je of iets meer informatie of wordt aan de hand van het hoofdstuk waarin je zit duidelijk over welke test het gaat. Vaak kun je dan , gebaseerd op de standaardafwijking of de Degrees of Freedom, met hulp van een omreken tabel achter in het boek of op internet, P-waardes uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Statistiek: oefening

het lijkt mij onvolledig. Heb je wat gegevens over standaardafwijking of wat voor soort test er hier is gedaan? Kijk of je nog wat dingen van de vraag kunt achterhalen. Normaal gesproken krijg je of iets meer informatie of wordt aan de hand van het hoofdstuk waarin je zit duidelijk over welke test het gaat. Vaak kun je dan , gebaseerd op de standaardafwijking of de Degrees of Freedom, met hulp van een omreken tabel achter in het boek of op internet, P-waardes uitrekenen.
Ik heb geen verdere informatie en de oefening staat bij algemene oefeningen achteraan mijn cursus. Vreemd..

Reageer