Hoeveel snelheid mag je van deze configuratie verwachten?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Hoeveel snelheid mag je van deze configuratie verwachten?

Hallo,

ik weet niet of dit bij klassieke mechanica of constructie -en sterkteleer hoort aangezien ik totaal geen verstand heb van natuurkunde, maar ik gokte dus maar op deze peiler. Graag zou ik het antwoord willen krijgen op mijn vragen van een deskundige op dit terrein.

1) Stel, ik heb een voertuig met een rijklaar gewicht van zo'n 20 a 25 duizend kilo, en ik zet daar een motor in met een vermogen van 660 of 720 pk, hoeveel gemiddelde verplaatsingssnelheid in kilometers per uur zou je dan ongeveer mogen verwachten? Ik gok zelf dat die snelheid tussen de 70 en 85km zou liggen. Maw wat zouden de snelheidsprestaties ongeveer zijn van alle 4 de varianten? (20 met 660pk, 20 met 720pk, 25 met 660pk, en 25 met 720pk).

2) Is mijn stelling juist dat een dieselmotor efficënter is en langer meegaat naar gelang het aantal omwentelingen per minuut zo laag mogelijk is bij een zo hoog mogelijke output? Wat ik concreet bedoel is uitgaande van de volgende gegevens: een maximale torque van 2700, een output van 720pk, en een omwentelingssnelheid van 2300. Is dat een goed werkende motor die ook lang mee zal gaan (even uitgaand van een goed merk zoals MTU, Cummins e.d.)? (ik voel dat er iets niet klopt in mijn verwoordingen, maar zoals ik al zei heb ik er geen verstand van)

Alvast bedankt.

Berichten: 17

Re: Hoeveel snelheid mag je van deze configuratie verwachten?

Ik denk niet dat 't echt in de constructie- en sterkteleer thuis hoort maar waar wel weet ik eigenlijk ook niet, ;)

Maar ik kan proberen te antwoorden op je vraag 1.

1) Dit is niet te berekenen maar wel te bepalen door mensen met wat gevoel voor auto's / motoren / gewicht etc. Dat ben ik niet helaas, :) Maar te berekenen valt het niet vanwege de vele factoren die invloed hebben op rijsnelheid (rolweerstand, luchtweerstand, efficientie van de overbrengingen, etc, etc). Ik weet niet of 't ook zo 1 op 1 te zeggen is van een auto van 1000 kg en 100 pk geef x km/h dus een auto van 20.000 kg en 660 pk geeft dit.

Berichten: 3

Re: Hoeveel snelheid mag je van deze configuratie verwachten?

De schatting van de gemiddelde kruissnelheid hoeft ook niet héél nauwkeurig hoor, en de insteek is een militair voertuig, dus de overbrenging moet en zal goed zijn. Maar toch bedankt! Ik zal het topic ook even in klassieke mechanica posten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Hoeveel snelheid mag je van deze configuratie verwachten?

De schatting van de gemiddelde kruissnelheid hoeft ook niet héél nauwkeurig hoor, en de insteek is een militair voertuig, dus de overbrenging moet en zal goed zijn. Maar toch bedankt! Ik zal het topic ook even in klassieke mechanica posten.
Dat is tegen de regels op dit forum (=crossposten). Ik verplaats je topic en verwijder het dubbel.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Hoeveel snelheid mag je van deze configuratie verwachten?

Bedankt. Ik was inderdaad vergeten om even aan een moderator te vragen of het topic naar elders kan.

Reageer