Gas hoeveelheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Gas hoeveelheid

Ik wil voor op het werk, berekenen hoeveel stikstofgas ik verbruik, tijdens een inertisering.

Ik heb een vat met een volume van 500 liter.

Hierin bevind zich stikstof gas bij een atmosferische druk.

Om te inertiseren, want er wordt mogelijk ook zuurstof ingetrokken bij het opladen van het vat met grondstoffen, wordt het vat 2 X opgevult met stikstof gas tot een druk van 1,3 bar ( overdruk )

De vraag is nu, hoeveel gas wordt er telkens in gepompt om de druk van 1,3 bar (overdruk) te halen.

Ik wil hier mee berekenen wat een jaar produktie kost aan N2 gas.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gas hoeveelheid

Dit ga je nog eens stap voor stap moeten beschrijven, als het ware een soort filmpje laten zien in woorden, want het is me totaal niet duidelijk wat er nou precies gebeurt bij de stappen die je beschrijft.

Het lijkt me een vrij simpel probleem, maar heel je proces is käsittämätön. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Gas hoeveelheid

Het vat moet geinertiseerd worden, dit houd in dat deze twee maal wordt opgevuld met stikstof en vervolgens weer wordt afgelaten naar de ontluchting.

Het vat is 500 liter groot. Er heerst bij aanvang een druk van 1000 mbar.

Er wordt nu stikstof ingelaten tot een druk van 1,3 bar overdruk (dus 2,3 bar absoluut)

Daarna wordt het vat weer afgelaten tot atmosferisch en vervolgens weer op drukgebracht en weer afgelaten.

De vraag is nu, hoeveel liter gas heeft mij dit gekost.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gas hoeveelheid

want er wordt mogelijk ook zuurstof ingetrokken bij het opladen van het vat met grondstoffen,
dus ondanks dat "opladen" is dat vat leeg, dwz slechts gevuld met 500 L gas @ 1 atm?

dan is het inderdaad heel simpel, je pompt er 1,3 bar extra bij, en dat komt dus neer op 1,3 x de inhoud van het vat, oftewel 650 liter liter stikstof.

Aflaten en nog eens, en dus nog eens 650 L

per cyclus kost je dat 1300 L stikstof op normaaldruk,

vreemd dat ze dat "inertiseren" noemen, je "verdunt" de concentratie aanwezige zuurstof zo 2,3 x 2,3 = ongeveer 5 x, zodat er nog 20 % van de "verontreiniging" die in het begin aanwezig was achterblijft. Zou je met gewone lucht beginnen dan zou er na afloop dus nog ongeveer 4% zuurstof in het vat zitten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Gas hoeveelheid

dat klopt wel, maar 4% zuurstof is niet genoeg om eventueel een brand of explosie te veroorzaken. Het gaat hier meer om veiligheid dan om kwaliteit. Verder gaat het vat nooit open, althans zelden, zodat er eigenlijk nooit 21% zuurstof aanwezig zal zijn. Alleen als we vloeistof inpompen met een membraanpomp pomp deze ietslanger na zodat dan een beetje lucht wordt ingepompt.

Reageer