Isotherm

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 581

Isotherm

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat een isotherm proces precies is ?

Ik weet dat het een Proces is waarbij de temperatuur gelijk blijft zoals bijv het smelten of verdampen van een vloeistof..

Maar als ik een vloeistof laat smelten of verdampen dan veranderd hierbij toch de temperatuur?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Isotherm

Nee hoor, die definitie is weldegelijk correct. Wanneer bijvoorbeeld een vaste stof smelt blijft de temperatuur gelijk aan het smeltpunt totdat alles gesmolten is en daarna kan het pas verder opwarmen.

Berichten: 581

Re: Isotherm

Maa stel dat ik een ijsblokje uit de vriezer pak en ik verwarm da ijsblokje dan blijft de temperatuur toch niet hetzelfde..

Het ijsblokje moet toch warmte opnemen om te smelten?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Isotherm

Precies! Het ijsblokje neemt warmte op. Die warmte wordt gebruikt om het ijs te laten smelten, daarom stijgt de temperatuur niet totdat al het ijs gesmolten is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 581

Re: Isotherm

En hoe zit dat dan met het koken van water..

Dat is ook een isotherm proces.. Maar als ik water ga koken dan veranderd de temperatuur van het water toch tijdens het verwarmen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Isotherm

Maar als ik water ga koken dan verandert de temperatuur van het water toch tijdens het verwarmen?
Als je GAAT koken zul je het water meestal EERST moeten opwarmen van bijv 20°C tot 100°C en dat is niet isotherm (uiteraard)

Maar zodra je water kookt verandert die temperatuur niet meer. Alle energie die je toevoert wordt gebruikt om watermoleculen uit de vloeistoffase naar de gasfase te schoppen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer