Functie bepalen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Functie bepalen

Hallo,

Er is gevraagd om de functie te bepalen die voldoet aan volgende voorwaarden:
\(f(x) \geq 0\)
\(f(0)=0\)
\(f(1)=1\)
De oppervlakte onder de curve tussen 0 en x is recht evenredig met de (n+1)-ste macht van de functie
\(f(x)\)
zelf
\((n>1 \in \mathbb{N})\)
Ik denk dat het een exponentiele functie is, maar ik weet niet zo goed hoe hieraan te beginnen (misschien vertrekken van een algemeen functievoorschrift) ... ook de laatste voorwaarde is niet helemaal duidelijk voor mij.

Bvd!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Functie bepalen

Exponentieel gaat al nooit kunnen... Een exponentiële functie wordt immers nooit 0.

Bij je laatste voorwaarde. Bedoel je: er bestaat een n zodat de oppervlakte onder de grafiek recht evenredig is met de (n+1)-de macht...

En ik veronderstel dat het een functie van R naar R is?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 264

Re: Functie bepalen

Als ik de laatste regel vertaal, dan volgt dit.. (te vroeg op bericht plaatsen gedrukt; misschien volgt hier direct iets uit (daar moet ik even over nadenken)
\(\int^{x}_{0}{f(x)dx}=cf^{n+1}(x)\)
Verborgen inhoud
=>
\(f(x)=c(n+1) f^{n}(x)\frac{df(x)}{dx}\)
=>
\(dx=c(n+1) f^{n-1}(x)df(x)\)


f(x)^{1-n}df(x)/dx = c(n+1)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Functie bepalen

@Axioma91: persoonlijk vind ik je gebruik van x'en heel gevaarlijk... Beter zou je bijv integreren tot a (of eender welke letter, maar niet x).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Functie bepalen

\(\int^{x}_{0}{f(t)dt}=c \bigl(f(x)\bigr)^{n+1} \)


Links en rechts differtieren naar x levert een DV op dacht ik.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Functie bepalen

tempelier schreef:
\(\int^{x}_{0}{f(t)dt}=c \bigl(f(x)\bigr)^{n+1} \)
Links en rechts differtieren naar x levert een DV op dacht ik.
Als het goed is komt er dan te staan als DV:
\(f(x)=c(n+1)f^{n}(x)f'(x)\)
Of in termen van
\(y=f(x)\)
geeft dit:
\(y=c(n+1)y^n y'\)
\(\Leftrightarrow y^{1-n}=c(n+1)\frac{dy}{dx}\)
\(\Leftrightarrow dx=c(n+1) \frac{dy}{y^{1-n}}\)
\(\Leftrightarrow x=c(n+1) \int y^{n-1}dy\)
\(\Leftrightarrow x=c(n+1) \frac{y^n}{n}+C\)
Dan zijn eigenlijk
\(y(1)=1\)
en
\(y(0)=0\)
gewoonweg de randvoorwaarden :)

Bedankt voor alle hulp al!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Functie bepalen

Is het een functie op de positieve reële as? Want nu heb je natuurlijk enkel maar gewerkt met x>0. Dat, of ik mis momenteel nog iets :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Functie bepalen

Is het een functie op de positieve reële as? Want nu heb je natuurlijk enkel maar gewerkt met x>0. Dat, of ik mis momenteel nog iets :) .


Dat waren de enige gegevens :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Functie bepalen

Je moet toch weten van waar naar waar je functie gaat :) ? Immers, je hebt f(x) >= 0. Maar ik zie dat nog niet volgen, uit wat je nu hebt bepaald, voor negatieve x.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Functie bepalen

Je moet toch weten van waar naar waar je functie gaat :) ? Immers, je hebt f(x) >= 0. Maar ik zie dat nog niet volgen, uit wat je nu hebt bepaald, voor negatieve x.


Ik heb de vraag nog eens helemaal gelezen en ik heb alles vermeld dat gegeven was in de eerste post.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Functie bepalen

Ja, ik geloof je wel. Maar je ziet ook wel dat voor negatieve x'en er een probleem is, veronderstel ik? Nuja, misschien mag je dan zelf kiezen wat je domein is.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Functie bepalen

Standaard lijkt om nu met de twee randvoorwaarden [(0,0) en 1,1) liggen op de grafiek] de twee constanten in de opl. van de DV te bepalen.

Daarna kan gekeken worden naar de voorwaarde dat f(x)>=0 moet zijn.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Functie bepalen

Standaard lijkt om nu met de twee randvoorwaarden [(0,0) en 1,1) liggen op de grafiek] de twee constanten in de opl. van de DV te bepalen.
Die constanten moeten inderdaad bepaald worden. Echter is nu al duidelijk dat hun exacte waarde van geen enkele invloed gaat zijn op het feit dat je in de problemen komt voor negatieve x-waarden (alleen voor welke negatieve waarden er een probleem is).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Functie bepalen

Ik zie nog nergens y als functie van x staan. Dit is toch letterlijk wat gevraagd wordt? Indien je dit wel hebt, is dit namelijk vrij eenvoudig ook voor negatieve x te veralgemeniseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Functie bepalen

\(\Leftrightarrow x=c(n+1) \frac{y^n}{n}+C\)
Hieruit haal je toch op 123 y in functie van x? Ik heb het voor mezelf al gedaan (zal dat nog niet posten, kan TS wat denken), maar ik zie niet hoe je dat zou veralgemenen voor negatieve x... Zeker niet met de beperking dat f(x) positief moet zijn.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer