Bepalend voornaamwoord

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Bepalend voornaamwoord

Hallo,

ik ben even kwijt wat een bepalend voornaamwoord is... xD (en met google kom ik niet ver)

Kan iemand de definitie van een bepalend voornaamwoord geven? Of een link van een site die dat uitlegt?

bedankt

edit: Wiki zegt wel dit... Het bepalend voornaamwoord of (pronomen) determinativum verwijst naar iets wat al eerder werd genoemd.

Dat is toch niet volledig? En ze geven dan het rijtje van 'is ea id' ._. wat naar mijn weten een pronomen demonstrativum is xD.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Bepalend voornaamwoord

aminasisic schreef:Hallo,

ik ben even kwijt wat een bepalend voornaamwoord is... xD (en met google kom ik niet ver)

Kan iemand de definitie van een bepalend voornaamwoord geven? Of een link van een site die dat uitlegt?

bedankt

edit: Wiki zegt wel dit... Het bepalend voornaamwoord of (pronomen) determinativum verwijst naar iets wat al eerder werd genoemd.

Dat is toch niet volledig? En ze geven dan het rijtje van 'is ea id' ._. wat naar mijn weten een pronomen demonstrativum is xD.
Wat op wiki staat is onvolledig, en slaat alleen op voornaamwoord en niet op bepalend voornaamwoord... (lijkt mij!)

Verder vind ik dit?

Dus bestaat een bepaald voornaamwoord wel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Bepalend voornaamwoord

Bij de Taaladviesdienst kan ik niets vinden over bepalend of bepaald voornaamwoord, wel over onbepaalde voornaamwoorden. Ook bij de digischool kan ik niets vinden. Wel kan ik dit vinden bij de philologiesite van de Universiteit van Utrecht, maar dit slaat op het Latijn.

Wellicht bestaat het niet in die vorm in het Nederlands.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Bepalend voornaamwoord

Hm ok, dat is raar.

Ik zal het morgen wel aan mijn leraar Latijn vragen (hij heeft dat stencil zelf geschreven over het bepalend voornaamwoord, dus hij zal het dan wel moeten weten?) en dan zal ik dat hier wel ff plaatsen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Bepalend voornaamwoord

Mijn leraar wist het ook niet =P

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Bepalend voornaamwoord

Mijn leraar wist het ook niet =P


Dat doet ie dan goed, iets vertellen dat niet bestaat...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bepalend voornaamwoord

Vermits het een leraar Latijn betreft, en Rhiannon al heeft aangegeven dat het in het Latijns wél voorkomt (wat ik alleen maar kan bevestigen), zou ik zeggen dat je uitspraak wat voorbarig is :) . Wél is het natuurlijk behoorlijk jammer dat je leerkracht je het antwoord schuldig blijft. In een godvergeten boek (pg 234 e.v.) heb ik er ook nog iets over gevonden. Maar wat Latijn betreft, zou ik het houden op dit.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer