Volume torus via omwenteling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 478

Volume torus via omwenteling

Hallo allemaal!

Ik blijf een beetje vast zitten met inzicht te krijgen in hoe ik een torus verkrijg bij het omwentelen van een cirkel rond de x-as.

Stel dat we een torus hebben met kleine straal 1 en grote straal 3. Nu moet ik een algemene formule opstellen voor het volume bij omwenteling rond de x-as.

Ik snap dat we een cirkel moet wentelen rond de x-as waarvan het middelpunt zeker niet op de x-as mag liggen want zo krijg je een bol.

Hoe weet ik nu de straal van de cirkel die ik wel moet omwentelen, want het inzicht onbreekt me wat ...

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume torus via omwenteling

Prot schreef:Stel dat we een torus hebben met kleine straal 1 en grote straal 3. Nu moet ik een algemene formule opstellen voor het volume bij omwenteling rond de x-as.

Hoe weet ik nu de straal van de cirkel die ik wel moet omwentelen, want het inzicht onbreekt me wat ...
Het vet gedrukte geeft je het antwoord lijkt mij?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 478

Re: Volume torus via omwenteling

Het vet gedrukte geeft je het antwoord lijkt mij?


Maar waarom?

Ik krijg er maar geen inzicht in ... Het middelpunt ligt bijvoorbeeld op de y-as, dan moet ik toch het lijnstuk (denkbeeldig) omwentelen van het middelpunt van de cirkel op de y-as tot de oorsprong?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume torus via omwenteling

Ik snap je probleem niet helemaal... Je hebt volgende figuur (bijvoorbeeld):
WSF_Torus.png
WSF_Torus.png (6.6 KiB) 1602 keer bekeken
Deze figuur ga je nu wentelen om de x-as. Denkbeeldig betekent dat dus dat je een staaf vastmaakt aan je ring (cirkel) en die in de oorsprong plaatst. Vervolgens beweeg je die staaf rond (ze komt uit je scherm, gaat naar onder, gaat achter je scherm en komt weer uit waar je begon). De figuur die je dan hebt gemaakt, is een torus.

Ik veronderstel dat je met kleine straal bedoelt: de lengte van mijn denkbeeldige staaf (dus afstand oorsprong tot rand cirkel). En met grote straals: de afstand van de oorsprong tot het middelpunt van je cirkel. Nu kun je toch de afstand van je cirkel bepalen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 478

Re: Volume torus via omwenteling

Drieske schreef:Ik snap je probleem niet helemaal... Je hebt volgende figuur (bijvoorbeeld):

[attachment=9294:WSF_Torus.png]

Deze figuur ga je nu wentelen om de x-as. Denkbeeldig betekent dat dus dat je een staaf vastmaakt aan je ring (cirkel) en die in de oorsprong plaatst. Vervolgens beweeg je die staaf rond (ze komt uit je scherm, gaat naar onder, gaat achter je scherm en komt weer uit waar je begon). De figuur die je dan hebt gemaakt, is een torus.

Ik veronderstel dat je met kleine straal bedoelt: de lengte van mijn denkbeeldige staaf (dus afstand oorsprong tot rand cirkel). En met grote straals: de afstand van de oorsprong tot het middelpunt van je cirkel. Nu kun je toch de afstand van je cirkel bepalen?
Kleine straal: straal van het middelpunt van de torus tot aan de binnenkant van de torus (in dit geval 1)

Grote straal: straal van het middelpunt tot de buitenkant van de torus (in dit geval 3)

Dus in dit geval, ga ik de cirkel wentelen met middelpunt (0,2) lijkt me waarvan de straal dan inderdaad 1 is (is dit goed?)

Ik veronderstel dat ik nu moet integreren van -1 tot 1?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume torus via omwenteling

Dus in dit geval, ga ik de cirkel wentelen met middelpunt (0,2) lijkt me waarvan de straal dan inderdaad 1 is (is dit goed?)
Klopt helemaal :) .
Ik veronderstel dat ik nu moet integreren van -1 tot 1?
Stel eens de volledige integraal op. Dan kunnen we meteen zien of je het juist hebt :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 478

Re: Volume torus via omwenteling

Drieske schreef:Klopt helemaal :) .

Stel eens de volledige integraal op. Dan kunnen we meteen zien of je het juist hebt :) .
Ok, dus de cirkel die me moeten wentelen heeft als middelpunt (0,2) en straal 1 d.w.z dat de vergelijking gegeven wordt door:
\((y-2)^2+x^2=1\)
ofwel
\(\Leftrightarrow (y-2)^2=1-x^2\)
\(\Leftrightarrow y-2=\sqrt{1-x^2}\)
\(\Leftrightarrow y=\sqrt{1-x^2}+2\)
Berekening van het volume:
\(\pi \int_{-1}^{1} (\sqrt{1-x^2}+2)^2dx= \frac{28\pi +6\pi^2}{3}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Volume torus via omwenteling

Prot schreef:


Ok, dus de cirkel die me moeten wentelen heeft als middelpunt (0,2) en straal 1 d.w.z dat de vergelijking gegeven wordt door:
\((y-2)^2+x^2=1\)
ofwel
\(\Leftrightarrow (y-2)^2=1-x^2\)
\(\Leftrightarrow y-2=\sqrt{1-x^2}\)
\(\Leftrightarrow y=\sqrt{1-x^2}+2\)


Berekening van het volume:
\(\pi \int_{-1}^{1} (\sqrt{1-x^2}+2)^2dx= \frac{28\pi +6\pi^2}{3}\)


De integraal is goed berekend maar de inhoud van een torus is
\( 2\pi^2 r^2 R\)


Dus iets is er mis.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume torus via omwenteling

Prot schreef:
\((y-2)^2+x^2=1\)
ofwel
\(\Leftrightarrow (y-2)^2=1-x^2\)
\(\Leftrightarrow y-2=\sqrt{1-x^2}\)
\(\Leftrightarrow y=\sqrt{1-x^2}+2\)
En wat met het negatieve stuk van je cirkel?

Je kunt ook eens hier kijken eventueel.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Volume torus via omwenteling

De formule die Tempelier gaf is juist.

Ik begrijp dat je het volume van die torus met behulp van een bepaalde integraal moet oplossen.

Dat de formule van tempelier juist is volgt ook uit de volgende bekende regel uit de machanica.

De tweede regel van Guldin:

De inhoud van een omwentelingslichaam is gelijk aan het produkt van het oppervlak van de wentelende figuur en de weg die het zwaartepunt van deze figuur tijdens de wenteling doorloopt.

Dus in dit geval:
\( V=\pi \cdot r^2 \cdot 2 \pi R=2 \pi^2 r^2 R \)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Volume torus via omwenteling

Prot stelt dat de vergelijking van de cirkel gelijk is aan
\({(y-2)}^2 + x^2 =1 \)
Moet dit niet zijn:
\({(y-3)}^2 + x^2 =1 \)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume torus via omwenteling

Neen. Want de buitenste cirkel heeft straal 3. Maar dat is niet het middelpunt van je cirkel. Het middelpunt ligt in het midden tussen je grote en kleine straal. Dus op afstand 2. Dus middelpunt is (0, 2). Mocht je je op mijn figuur baseren: dat was een willekeurige cirkel met straal 1 op de y-as.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Volume torus via omwenteling

Gegeven is: Torus met kleine straal r=1 en grote straal R=3

Volgens mij is je afbeelding helemaal juist.

Dat is precies de maatvoering van de torus .

Sorry, als ik het verkeerd zie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume torus via omwenteling

Ik ben het ook zo gewend. Maar TS geeft aan met grote straal iets anders te bedoelen. Namelijk:
Grote straal: straal van het middelpunt tot de buitenkant van de torus
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Volume torus via omwenteling

Dan denk ik toch dat de TS het verkeerd ziet.

Onder de grote straal R van een torus verstaan we de afstand van het centrum van de torus tot het middelpunt van de cirkel die men krijgt als je een dwarsdoorsnede van de torus neemt.

Reageer