Macrofagen bevorderen atherosclerose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Macrofagen bevorderen atherosclerose

Zojuist las ik hier een nieuwsartikeltje waarin een ontdekking naar voren komt: macrofagen scheiden netrine-1 af, waardoor er een grotere progressie van atherosclerose zal plaatsvinden doordat de macrofagen gevangen blijven in de plaque. Nu weet ik niet of ik de boel verkeerd vertaal en/of interpreteer, maar ik geraak er niet uit waarom macrofagen netrine-1 gaan afscheiden zodra ze zich aan de plaque binnenin een slagader hechten. Ik heb al gezocht naar de werking van netrin maar geraak er niet uit waarom macrofagen hierbij zijn betrokken (of eigenlijk netrin afscheiden).

Ook begrijp ik niet waarom de macrofagen niet goed met (geoxideerde) LDL overweg kunnen, ze blijken namelijk deze slechte vorm van cholesterol wel in zich op te kunnen nemen maar groeien dan als een gek, scheuren en barsten uit elkaar in het bloedvat...waardoor zogenaamd geoxideerd cholesterol weer vrijkomt. (Bron)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Macrofagen bevorderen atherosclerose

Netrins spelen een belangrijke rol bij embryonale ontwikkeling, daarnaast blijken ze ook een rol te spelen bij cell-cell signalling en bij extra-cellulaire matrix vorming. Ze maken deel uit van de Laminine superfamily Bron. Deze eiwitten zijn betrokken bij de opbouw van de extra-cellulaire matrix.
Furthermore, although initially identified for their ability to guide axons, functional roles for netrins have now been identified outside the nervous system where they influence tissue morphogenesis by directing cell migration and regulating cell-cell and cell-matrix adhesion.
Netrins and Receptors

Bij atherosclerose dringen de macrofagen het gebied in en proberen ze dit op te ruimen. Het LDL cholesterol is echter lastig op te ruimen, de macrofagen krijgen daardoor een karakteristieke morfologie schuimige of foamy macrofagen.

Omdat ze de plaque niet wegkrijgen, zullen ze meer macrofagen aantrekken en deze zullen proberen de plaque in te kapselen, o.a. met behulp van fibroblasten. Dit zorgt uiteindelijk voor de vernauwing van de bloedvaten, het kapsel neemt immers ruimte in en is minder flexibel. Wellicht gebruiken de macrofagen Netrin om zichzelf te verankeren en wordt dit door fibroblasten als "guidance" gebruikt om naar de plaats toe te migreren, maar dat is maar een hypothese van mijn kant.
In this new study, researchers show why macrophages remain in artery plaques leading to atherosclerosis. Netrin-1 promotes atherosclerosis by retaining macrophages in the artery wall. In fact, netrin-1 signals macrophages to stop migrating and as a result these cells accumulate within the plaque. In addition, study experiments show, genetically deleting netrin-1 can minimize atherosclerosis, reduce the level of macrophages in plaque and promote the migration of macrophages from plaques.
Met deze bewering ben ik het niet helemaal eens, macrofagen zijn nodig om de plaque op te ruimen. Netrin-1 deletie zorgt misschien wel voor minder macrofagen in de plaque, maar de plaque wordt daardoor ook niet opgeruimd. dus of dat nu een goede zaak is.
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Macrofagen bevorderen atherosclerose

Omdat ze de plaque niet wegkrijgen, zullen ze meer macrofagen aantrekken en deze zullen proberen de plaque in te kapselen, o.a. met behulp van fibroblasten.
macrofagen zijn nodig om de plaque op te ruimen. Netrin-1 deletie zorgt misschien wel voor minder macrofagen in de plaque, maar de plaque wordt daardoor ook niet opgeruimd. dus of dat nu een goede zaak is.
Dat is toch vreemd; waarom zou de ene de andere macrofaag 'oproepen' als de plaque toch niet goed kan worden opgeruimd?

Een macrofaag kan wellicht niet opmerken met wat voor vetachtige stof deze te maken heeft..maar dat lijkt me sterk aangezien er vast en zeker receptoren bij betrokken zijn. Is een receptor voor LDL dan gelijk aan die van de andere vetachtige stoffen in de plaque? :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Macrofagen bevorderen atherosclerose

Macrofagen zijn de echte afvalopruimers in het lichaam. Als ze dus iets tegenkomen wat ze niet opgeruimd krijgen, dan zorgen ze met behulp van cytokinen en chemokinen dat er meer macrofagen naar deze plek migreren. Ze geven niet op en zullen ook gaan fuseren en giant cells, of reuscellen, vormen. Dit alles om het "lichaamsvreemde" materiaal op te ruimen. Om te zorgen dat de plaque zich niet verspreid zullen de macrofagen gezamenlijk met fibroblasten de boel inkapselen om het geheel af te schermen zodat het zich niet verder kan verspreiden, en dus verder geen schade zal maken. Het doel heiligt het middel eigenlijk, het is een natuurlijke reactie van het lichaam om dit op te ruimen. Het houdt geen rekening met de locatie waar het zich allemaal afspeelt. Helaas gebeurt dit dus in de wand van een bloedvat, die hierdoor vernauwt.

Macrofagen kunnen verschillende stoffen maken om zaken op te ruimen, als het niet opgeruimd kan worden, dan wordt het ingekapseld, dit gebeurt vaak met niet biologische materialen. Een goed voorbeeld is asbest. Dit wordt in de longen ook door macrofagen en fibroblasten ingekapseld en blijft daar gewoon zitten. Het verdwijnt niet.

Over de vorming va Foamy Cells zie de inleiding van dit artikel.
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Macrofagen bevorderen atherosclerose

Aaah ok, enkel inkapselen dus. Wel jammer, dan is het zo mooi bij elkaar gebracht en dan is er niets in het lichaam wat het dan af kan breken.

Kan de netrin-1 misschien wellicht hetzelfde effect geven als fibrinedraden? Stel nu dat de eiwitdraden effectief kunnen zijn om de vetachtige stoffen in te kapselen, de macrofagen blijven hier soms zelf in hangen, waardoor de hoeveelheid plaque toeneemt in een smalle ruimte en atherosclerose dus verder wordt bevorderd. Of zie ik nu dingen over het hoofd? (Ik kan maar niet bedenken waarom macrofagen netrin-1 zouden afscheiden.)

(Je linkje in post 2 is trouwens niet in werking.)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Macrofagen bevorderen atherosclerose

foamy_cells.pdf
(422.98 KiB) 880 keer gedownload
Hier de PDF.

Over de netrin-1 kan ik zelf ook alleen speculeren. Aangezien Netrin deel uit maakt van de laminine family (wat een extra cellulair matrix ECM eiwit is) kan ik me voorstellen dat macrofagen dit uitscheiden om zichzelf te kunnen nestelen in een plaque. Je zou het dan kunnen vergelijken met fibrine inderdaad. Maar met ECM moleculen is het vaak zo dat cellen weer een receptor (focal adhesion) hebben die eraan kan binden. Volgens mij zijn fibrinedarden gewoon een plakkerige zooi.

Netrin zou dan dienen als een matrix waarin cellen (waaronder macrofagen) houvast aan hebben om van daaruit de zaak te herstellen.

Ik vond het wel een leuk bericht, omdat er meerdere types macrofagen bestaan (deel van het onderzoek waar ik in zit), dus bij mij rijst nu de vraag welk type macrofaag nu de meeste netrin zou uitscheiden.

Zoals bij al het onderzoek roept ook dit onderzoek weer meer vragen op, altijd leuk..
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Reageer