Ander soort waterstofmotor ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 567

Ander soort waterstofmotor ?

Bij een "brandstofcel" worden waterstof en zuurstof bijeengebracht, en ontstaat er electriciteit.

Zie :"Brandstofcel" op Wikipedia(nl)

Maar bestaat dit ook ? >Een baterij splitst water door middel van electrolyse. Het ontstane waterstof doet dan een verbrandingsmotor draaien ,net zoals een benzine of dieselmotor. Er moet dus geen waterstof opgeslagen worden in een tank.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ander soort waterstofmotor ?

De motor kan dan wel draaien, maar waar wil je het waterstof dan laten? Je krijgt nooit snel genoeg waterstof geproduceerd dan dat je verbruikt, lijkt me.

Verder, al zou dat kunnen, dan moet iedereen met een waterstofgenerator in zijn auto rijden. Lijkt me ook niet heel handig.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Ander soort waterstofmotor ?

Maar bestaat dit ook ? >Een baterij splitst water door middel van electrolyse. Het ontstane waterstof doet dan een verbrandingsmotor draaien ,net zoals een benzine of dieselmotor. Er moet dus geen waterstof opgeslagen worden in een tank.
Alleen een volstrekte idioot zou zo'n auto bouwen.

Het is natuurlijk véééééééél efficiënter om met die batterij (accu) een elektromotor aan te drijven. Dan kun je met dezelfde acculading véééééééél meer kilometers rijden voor je hem weer op moet laden.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Ander soort waterstofmotor ?

Verplaatst naar het algemene deel van het praktische wetenschappenforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Ander soort waterstofmotor ?

Fred F. schreef:Alleen een volstrekte idioot zou zo'n auto bouwen.

Het is natuurlijk véééééééél efficiënter om met die batterij (accu) een elektromotor aan te drijven. Dan kun je met dezelfde acculading véééééééél meer kilometers rijden voor je hem weer op moet laden.
Heel wat ontdekkingen/uitvindingen/ontwikkelingen zijn gedaan door mensen die door hun omgeving als volstrekte idioten beschouwd werden. :)

Als het puur gaat over het omzetten van de energie in een batterij naar verplaatsing dan heb je natuurlijk wel gelijk. In een bredere context moet je ook nagaan waar de energie in je batterij vandaan komt en of de balans vanuit economisch, ecologisch... standpunt wel zo positief is.

Er is bijvoorbeeld onderzoek naar het omzetten van CO2 en water naar methaan aan de hand van katalysatoren en elektriciteit. Misschien kan dat in een wagen?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ander soort waterstofmotor ?

Maar bestaat dit ook ? >Een baterij splitst water door middel van electrolyse. Het ontstane waterstof doet dan een verbrandingsmotor draaien ,net zoals een benzine of dieselmotor. Er moet dus geen waterstof opgeslagen worden in een tank.
Ik wil je er even op wijzen dat het woord 'verbranden' synoniem is voor 'reageren met zuurstof'. In dit geval zou je dus energie steken in het waterstof losmaken van de zuurstof om die waterstof dan weer met de zuurstof te laten 'verbranden' tot water, terug bij af dus.

Het hoeft geen betoog dat je daar geen energie mee gaat winnen en dat je dan beter gewoon je batterij een elektrische motor laat aandrijven.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Ander soort waterstofmotor ?

Heel wat ontdekkingen/uitvindingen/ontwikkelingen zijn gedaan door mensen die door hun omgeving als volstrekte idioten beschouwd werden.
We leven niet meer in de middeleeuwen hoor.
Er is bijvoorbeeld onderzoek naar het omzetten van CO2 en water naar methaan aan de hand van katalysatoren en elektriciteit. Misschien kan dat in een wagen?
Alleen een volstrekte idioot zou zo'n auto bouwen.

Veel van de elektriciteit in de wereld wordt gemaakt door methaan om te zetten (verbranden) naar CO2 en water met een rendement van ruwweg 55 % op stookwaarde. En dan wil jij CO2 plus water plus elektriciteit weer omzetten naar methaan? Hoeveel methaan denk je dan uiteindelijk te kunnen maken met de elektriciteit uit 1 m3 oorspronkelijke methaan? Misschien 0,3 m3 methaan? Dat is dan dus een enorm gedoe om 70 % te verspillen.

De simpelste manier om CO2 en water en elektriciteit om te zetten naar methaan is natuurlijk door geen methaan te verbranden om elektriciteit (en CO2 en water) te maken, maar die methaan meteen in een auto te gebruiken i.p.v. in een elektriciteitscentrale. Gebeurt overigens al lang.

Dat er "professoren" en andere "onderzoekers" op westerse "universiteiten" bezig zijn met dit soort onzin is eigenlijk te zot voor woorden. Maar door de huidige klimaatgekte kan iedereen die "iets met waterstof" of "iets met CO2" doet rekenen op subsidies en dus krijg je deze larie.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer