Wetenschapsquiz 2011 vraag 10

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Wetenschapsquiz 2011 vraag 10

Ik heb vraag 10 van de afgelopen wetenschapsquiz op tv gezien (die met die bewegende stippen) en toen lieten ze zien wat ze omschreven hadden en toen leken de stippen inderdaad de andere kant op te gaan. Nu wilde ik dit zelf ook eens simuleren en heb dus een klein Matlab-scriptje geschreven. Ik heb er echter moeite mee de stippen de andere kant op te zien bewegen. Als ik mijn ogen een beetje dichtknijp, dan zie ik ze soms wel naar links bewegen, maar soms ook eigenlijk alle richtingen uit. Ligt dit aan mijn parameters? Moet ik meer/minder stippen, kleinere/grotere stippen, of snellere/langzamere stippen hebben?

Hierde complete vraag met antwoord.
Verborgen inhoud
Vraag 10. Een grijs beeldscherm is gevuld met willekeurig geplaatste zwarte en witte stippen. Op het scherm verschijnt steeds een nieuw beeldje waarbij de stippen iets naar rechts zijn verplaatst. We zien dan de stippen vloeiend naar rechts bewegen. Wat gebeurt er nu met de beweging als we bij elk even beeldje (nummer twee, vier, zes, etc.) de witte stippen zwart maken en de zwarte stippen wit?

A. We zien dezelfde beweging maar sterk versneld

B. We zien geen beweging omdat je hersenen geen eenduidige verplaatsing zien

C. We zien de bewegingsrichting omdraaien

Het juiste antwoord is C.

Het is voor wetenschappers nog niet duidelijk waarom de mens zo geëvolueerd is dat onze hersenen een bewegingsomkering halen uit een contrastverandering. Je ogen schieten tientallen plaatjes per seconde en elk plaatje wordt door je hersenen vergeleken met het vorige. Kennelijk wordt er niet alleen gekeken of donkere of lichte voorwerpen zijn bewogen, maar worden ook lichte en donkere objecten met elkáár vergeleken. Misschien zit hier nog extra informatie in die de hersenen kunnen gebruiken om beweging beter te zien. Dit effect van bewegingsomkering treedt niet alleen op bij mensen, maar ook bij veel dieren. Er zijn zelfs huisvliegen op heel kleine loopbandjes voor een computerscherm gezet. Die gingen de andere kant op lopen, wanneer ze contrastveranderende stippen te zien kregen. Het lijkt meer dan een optische illusie te zijn en echt verband te houden met hoe dieren en mensen beweging zien.

Code: Selecteer alles

cd('D:\MATLAB\Moving dots')

clear all; close all

pm.NPixel = 200;

pm.NDots = 200;

pm.NCycles = 10;

pm.NFrames = pm.NPixel * pm.NCycles;

pm.WaitTime = 0.05; % Waiting time per frame in seconds

% Define the grey background

C = 0.5*ones(pm.NPixel);

% Add the dots

for iDot = 1:pm.NDots

C(max(1,round(pm.NPixel*rand())),max(1,round(pm.NPixel*rand()))) = round(rand());

end; clear iDot

% Make the figure and the initial plot

h.f = figure('Color', 'white');

h.a = axes();

h.p = imagesc(C, 'Parent', h.a); colormap gray

set(h.a,'CLimMode','manual','CLim',[0 1]);

axis equal; axis tight;

set(h.a,'XTick',[],'YTick',[]);

% Start the movie

for iFrame = 1: pm.NFrames

% Update the data

if floor(iFrame/2) < ceil(iFrame/2)

% Odd frames: Move the dots to the right

C = circshift(C,[0 1]);

else

% Even frames: Move the dots to the right and invert color

C = 1 - circshift(C, [0 1]);

end

% Replot the image

set(h.p,'CData',C);

pause(pm.WaitTime)

drawnow()

end; clear iFrame

Reageer