Evolutie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

Evolutie

Hallo,

In mijn cursus staat bij 'sikkelcelanemie' dat selectie inwerkt op het fenotype...

Ik dacht da natuurlijke selectie altijd inwerkte op het genotype?

Ik ben helemaal in de war...

Help!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Evolutie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

De 'sikkelcel' is een fenotypische uiting van een puntmutatie in het gen dat codeert voor β-globin (genotype).

Afbeelding

1 = sikkelcel

2 = normale rode bloedcel
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 48

Re: Evolutie

ja oke, maar werkt selectie nu in op het fenotype of het genotype?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Evolutie

Waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld het uitzicht van de bloedcel. Bij mensen met sikkelcelanemie ziet een rode bloedcel er in zijn zuurstofarme vorm anders uit dan een gewone bloedcel.

De reden waardoor sikkelcelanemie niet door evolutie wordt weggeselecteerd ligt hem in de resistentie tegen malaria. Vandaar dat sikkelcelanemie dan ook voornamelijk voorkomt in landen waar malaria sterk vertegenwoordigd is.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 48

Re: Evolutie

inderdaad, dat wist ik eigenlijk al. Maar waar werkt natuurlijke selectie nu op in, het fenotype of het genotype?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Evolutie

inderdaad, dat wist ik eigenlijk al. Maar waar werkt natuurlijke selectie nu op in, het fenotype of het genotype?
Je wilt het denk ik te zwart-wit zien.

Van wiki: Natural selection acts on the phenotype, or the observable characteristics of an organism, but the genetic (heritable) basis of any phenotype that gives a reproductive advantage will become more common in a population (see allele frequency).

Met andere woorden: een bepaald fenotype (zoals sikkelcelanemie) heeft een hogere overlevingskans in bepaalde omstandigheden en zal de verantwoordelijke genen hiervoor dus doorgeven waardoor ook de proportie van dat genotype verandert binnen die populatie.

Ik zou dus niet zeggen: fenotype óf genotype, maar fenotype én genotype.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer