forumspeak

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

forumspeak

Niet dat ik zo'n enorme taalpurist ben, maar als ik in de buurt van computerfreaks kom heb ik wel eens het gevoel in een ander taalgebied terechtgekomen te zijn. Hier en daar wat meer Nederlands in plaats van compu-speak zou welkom zijn.

Jargon is niet zelden een groepsbindende factor als verdediging tegen buitenstaanders, als zodanig vooral gebruikt door zich onzeker voelende figuren. Ik kom op dit forum niet zo heel veel figuren tegen die zoveel jargon nodig lijken te hebben om ze een zekerder-van-zichzelf gevoel te verschaffen.

Ik ben echter ook voldoende integrerend ingesteld. Heeft er iemand in de tussentijd een forumjargon-woordenboekje voor me met definities als threads (onderwerpen of zijwegen hiervan?), avatar, etc etc etc? Kan ik mijn 7e vreemde taal gaan leren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: forumspeak

Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: forumspeak

@Anthrax: ik krijg je link niet werkend, weet je zeker dat het de juiste link is? (oja, link is verwijzing naar internet-pagina :wink: )

Het is overigens wel de juiste lijst waar anthrax naar verwijst, daar staat ALLES.

edit: gelukt! er zat een spatie verstopt....Maar goed, die lijst is wel wat lang...

hier veel gebruikt zijn Bump, avatar, thread(ook wel vertaald als draad/draadje), ban en topic. echt 1337$p34k (zoek maar op :wink: )wordt hier niet op prijs gesteld, gelukkig maar....

iemand nog aanvulsels op mijn mini-lijstje?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: forumspeak

jullie link verwijst naar internet slang, maar of ik kijk er straal overheen, of er staat niets tussen wat op een woord lijkt, zoals avatar, thread e.d. Ook de afkorting CU2 kon ik niet vinden (wel CU, maar uit andere afkortingen begrijp ik dat CU2 niet noodzakelijk de som is van de betekenissen van CU en 2 afzonderlijk.

Trouwens, dat internet slang is zo te zien nog erger dan Cockney Rhyming Slang.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: forumspeak

Je avatar is het plaatje wat je bij je naam zet.

Een thread is een discussie, zoals deze. Dus een 'ketting' van berichten die aan elkaar vastzitten.

Een topic is hetzelfde als een thread.

Een forum wordt hier zowel gebruikt voor het geheel als voor de respectievelijke subfora (zoals Biologie).

Je nick of nickname is de naam die je op internet gebruikt (voor jouw vermoed ik gelijk aan je echte naam).

Een 'bump' is wanneer iemand een nutteloze post in een topic zet (Typische inhoud: 'Niemand?') met als enige doel het topic weer onder de aandacht te krijgen. Dit soort posts worden hier onmiddellijk verwijderd.

Een 'ban' is letterlijk vertaald een verbanning, wanneer iemand wegens misgedrag voor lange tijd van het forum geweerd wordt. Een 'block' is hetzelfde maar dan voor een korte periode. (Deze zijn af en toe nodig voor verveelde pubers die ons komen meedelen dat we allemaal nerds zijn oid.)

CU2 zal wel staan voor 'See You Too'. Wat het verder is weet ik ook niet precies. Net zoiets als ICQ (een chatprogramma): I Seek You. (Letters en cijfers fonetisch uitspreken.)

Oja, een 'noob' is een 'newbie' ofwel een beginner. In minder beschaafde fora een veelgebruikt scheldwoord.

Zeg maar als ik nog wat gemist heb.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: forumspeak

Zeg maar als ik nog wat gemist heb
Bij deze dan:

Een post is een bericht. Het kan zowel het eerste bericht zijn in een onderwerp als een antwoord.

Een reply is een antwoord

Een emoticon is klein plaatje waarmee je een bericht kracht bij kan zetten (lachend, boos, vragend etc.)

BBcode wordt gebruikt voor de opmaak van de tekst, het invoegen van plaatjes, links of lijsten.

Een signature, onderschrift of handtekening is iets wat iedere keer onderaan iemands bericht staat Soms teskt, soms een plaatje of een combinatie hiervan.

Een sticky (letterlijk: plakkerig) is een onderwerp wat altijd bovenaan een subforum staat, vaak om de bezoekers te informeren over gedragsregels of andere zaken.

Volgens mij was dat het wel. Gegroet!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: forumspeak

Dank je. De meest voor de hand liggende had ik weliswaar al met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid begrepen, maar dat een topic en een thread dezelfde betekenis hebben heeft mij al enkele keren in verwarring gebracht.

Is het misschien een ideetje voor het beheer zo'n lijstje met forumspeak voor beginners toe te voegen aan de FAQ's, of om zoiets ergens in een Sticky bij beheer te plakken (je ziet, ik leer al bij)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: forumspeak

Is het misschien een ideetje voor het beheer zo'n lijstje met forumspeak voor beginners toe te voegen aan de FAQ's, of om zoiets ergens in een Sticky bij beheer te plakken (je ziet, ik leer al bij)
Ja idd, ik zal er een lijstje van proberen te maken. Wel zo makkelijk idd.

En ja ter volledigheid: idd = inderdaad & oid = of iets dergelijks :wink:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: forumspeak

en CU2 is simpelweg see you to

Edit moderator Math

Wat is hier nieuw aan dan: dat stond hier ook al :wink:
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: forumspeak

Ik zag hierboven staan dat noob een synoniem is voor newbie maar dat klopt niet helemaal.

Een newbie is iemand die net start met iets en er dus weingi of geen kennis van heeft. Een noob is dan meer iemand die er al een tijdje mee bezig is maar er nog steeds niets van bakt (daarom dat het dan ook een soort van scheldwoord is, zie het maar als idioot) :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: forumspeak

:?: :shock: ik lees altijd heel goed wat er in de posts daar voor staat ;)
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: forumspeak

Ik mis geloof ik nog:

Flaming: het plaatsen van een opzettelijk onvriendelijk, provocerend, onaangenaam bericht. Zo'n bericht heet een flame. Soms is zo'n bericht een antwoord op een flamebait/trollbait: een bericht dat wordt geplaatst met de bedoeling flames uit te lokken.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: forumspeak

Ook geregeld gebruikt: TS, als in: De TS gaf in de eerste post aan dat het om een simpele proef ging.

Afkorting voor TopicStarter
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: forumspeak

Aha, heb ik ook weer wat bijgeleerd!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: forumspeak

even resumerend tot heden: (hier en daar licht ge-edite quotes)

avatar : het plaatje wat je bij je naam zet.

ban : letterlijk vertaald een verbanning, wanneer iemand wegens misgedrag voor lange tijd van het forum geweerd wordt. (vergelijk Block)

BBcode wordt gebruikt voor de opmaak van de tekst, het invoegen van plaatjes, links of lijsten.

block : letterlijk vertaald een blokkering, wanneer iemand wegens misgedrag voor korte tijd van het forum geweerd wordt. (vergelijk Ban)

bump : wanneer iemand een nutteloze post in een topic zet (Typische inhoud: 'Niemand?') met als enige doel het topic weer onder de aandacht te krijgen.

emoticon : klein plaatje waarmee je een bericht kracht bij kan zetten (lachend, boos, vragend etc.)

FAQ : lijst met Frequently Asked Questions, en de antwoorden hierop.

flamebait(=trollbait): een bericht dat wordt geplaatst met de bedoeling flames uit te lokken.

Flaming: het plaatsen van een opzettelijk onvriendelijk, provocerend, onaangenaam bericht. Zo'n bericht heet een flame. Soms is zo'n bericht een antwoord op een flamebait/trollbait

newbie : iemand die net start met iets en er dus weingi of geen kennis van heeft

nick of nickname : de naam die je op internet gebruikt

noob : een 'newbie' ofwel een beginner.

noob : dan meer iemand die er al een tijdje mee bezig is maar er nog steeds niets van bakt (daarom dat het dan ook een soort van scheldwoord is, zie het maar als idioot)

post : een bericht. Het kan zowel het eerste bericht zijn in een onderwerp als een antwoord.

reply : een antwoord

signature, onderschrift of handtekening : iets wat iedere keer onderaan iemands bericht staat Soms teskt, soms een plaatje of een combinatie hiervan.

sticky (letterlijk: plakkerig) : een onderwerp wat altijd bovenaan een subforum staat, vaak om de bezoekers te informeren over gedragsregels of andere zaken.

trollbait (=flamebait): een bericht dat wordt geplaatst met de bedoeling flames uit te lokken.

TS: Afkorting voor TopicStarter, degene die het gespreksonderwerp heeft opgestart (eerste bericht in de thread, topic)

Thread(=topic): een discussie. Dus een 'ketting' van berichten die aan elkaar vastzitten.

Topic(=thread): een discussie. Dus een 'ketting' van berichten die aan elkaar vastzitten.

we komen er wel
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer