forumspeak

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: forumspeak

Nog een aanvulling:

Troll: Een persoon die zich op een forum tot doel stelt de sfeer te verpesten. Opzettelijke domme vragen stellen, mensen irriteren, aggressie uitlokken, etc.

Het probleem hiermee is dat Trolls vaak net op de grens van wat acceptabel is gaan zitten en dus niet zo makkellijk geblokkeerd kunnen worden. Negeren is gewoonlijk de beste oplossing.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: forumspeak

RTFM: Read the ******* manual ( een van mijn favorieten :shock: )
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: forumspeak

Mijn toevoegingen spreken denk ik al wel voor zich, maar toch:
  • "Edit" : Een door de poster aangebrachte correctie of aanvulling aan zijn oorspronkelijke bericht.

    Wordt gebruikt om aan de lezers van zijn post aan te geven dat hij iets verandert heeft.

    **Edit: ik bedoelde natuurlijk km/s en niet km/h ...
  • "Quote" : Het citeren van een stuk tekst. Dat kan van een medeforumlid zijn (bv uit een voorgaande post) maar ook van een andere website.
  • "Bron" : Geeft de lezer de mogelijkheid om de door de poster aangehaalde quotes / beweringen / feiten te achterhalen of controleren.
  • "Profile" : Profiel van de gebruiker met daarin achtergrondinformatie, contactgegevens, etc.

    **RM(F)P = read my (f**kin') profile / bekijk m'n profiel voor meer informatie.
  • "Pb" of "Pm" : Persoonlijk bericht of Personal Message. Mogelijkheid om een gebruiker buiten de draad om een bericht te sturen.

    **Als je meer wilt weten, stuur me dan een Pm."
  • "User" : Gebruiker van het forum.
  • "Anonymous" : Niet geregistreerde gebruiker, ook gast genoemd.

    (zie ook "moderator" "beheerder" etc.)
  • "TVP" : "TerugVindPost" Een door de gebruiker geplaats bericht, zonder inhoud, bedoeld om een interessante draad later makkelijk terug te vinden. (Wordt op dit forum niet getolereerd.)
Misschien kun je er nog wat aan je lijstje toevoegen.

Voor de volledigheid, en ook voor de lol, hier nog een goede website over veel gebruikte afkortingen op fora en in chatrooms.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: forumspeak

Misschien kun je er nog wat aan je lijstje toevoegen.
"Mod" als afkorting voor moderator.

Toch ook veel voorkomend op dit forum...

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: forumspeak

Ik weet ook nog een :shock: :?:

admin als afkorting voor administrator :?:
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: forumspeak

Weer eens aangevuld en resumerend tot heden: (hier en daar licht ge-edite quotes)



admin: afkorting voor administrator (definitie ???)

Anonymous: Zie Gast.

avatar : het plaatje wat je bij je naam zet.

ban : letterlijk vertaald een verbanning, wanneer iemand wegens misgedrag voor lange tijd van het forum geweerd wordt. (=block)

BBcode wordt gebruikt voor de opmaak van de tekst, het invoegen van plaatjes, links of lijsten.

block : zie "ban"

bump : een nutteloze post in een topic (Typische inhoud: 'Niemand?') met als enige doel het topic weer onder de aandacht te krijgen.

edit: Een door de poster aangebrachte correctie of aanvulling aan zijn oorspronkelijke bericht. Wordt gebruikt om aan de lezers van zijn post aan te geven dat hij iets veranderd heeft: **Edit: ik bedoelde natuurlijk km/s en niet km/h ...

emoticon : klein plaatje waarmee je een bericht kracht bij kan zetten (lachend, boos, vragend etc.) of een opmerking kan relativeren (vb "Dommerik!! :wink: )

FAQ : lijst met Frequently Asked Questions, en de antwoorden hierop.

flame: een opzettelijk onvriendelijk, provocerend, onaangenaam of kleinerend bedoeld bericht.Soms is zo'n bericht een antwoord op een flamebait/trollbait

flamebait(=trollbait): een bericht dat wordt geplaatst met de bedoeling flames uit te lokken.

flaming: het plaatsen van een opzettelijk onvriendelijk, provocerend, onaangenaam bericht. Zo'n bericht heet een flame.

Gast: niet geregistreerde gebruiker

Latex: speciale code die het weergeven van wiskundige formules mogeljik maakt.

mod: afkoring voor moderator

moderator: degene die zorgt dat de forumregels worden nageleefd, af en to discussies (terug) in goede banen leidt, verkeerd geplaatste topics kan verhuizen, zonodig storende fouten in berichten kan corrigeren etc. Kortom, de conciereg van een forum.

newbie : iemand die net start met iets en er dus weinig of geen kennis van heeft

nick of nickname : de naam die je op internet gebruikt

noob : dan meer iemand die er al een tijdje mee bezig is maar er nog steeds niets van bakt (daarom dat het dan ook een soort van scheldwoord is, zie het maar als idioot)

PB(=PM) Persoonlijk bericht. Mogelijkheid om een gebruiker buiten de draad om een bericht te sturen

PM: zie PB

post : een bericht. Het kan zowel het eerste bericht zijn in een onderwerp als een antwoord.

poster: iemand die een bericht plaatst

profiel, profile: gegevenslijst van de gebruiker met daarin achtergrondinformatie, contactgegevens, etc.

quote : Het citeren van een stuk tekst. Dat kan van een medeforumlid zijn (bv uit een voorgaand bericht) maar ook van een andere website.

reply : een antwoord

signature, sig: onderschrift of handtekening, iets wat iedere keer onderaan iemands bericht staat. Soms tekst, soms een plaatje of een combinatie hiervan.

slotje:in een topic mag niet meer verder worden gediscussieerd. Mogelijke redenen: een vergelijkbaar topic loopt al elders op het forum, past niet in het forum waar het geplaatst is, discussie loopt uit de hand, dwaalt af, slaat nergens op, kortom, een of andere overtreding van forumregels.

sticky (letterlijk: plakkerig) : een onderwerp wat altijd bovenaan een subforum staat, vaak om de bezoekers te informeren over gedragsregels of andere zaken.

thread(=topic): een discussie. Dus een 'ketting' van berichten die aan elkaar vastzitten.

topic(=thread): een discussie. Dus een 'ketting' van berichten die aan elkaar vastzitten.

topicstarter: degene die het gespreksonderwerp heeft opgestart (eerste bericht in de thread, topic)

troll: Een persoon die zich op een forum tot doel stelt de sfeer te verpesten. Opzettelijke domme vragen stellen, mensen irriteren, aggressie uitlokken, etc. Het probleem hiermee is dat Trolls vaak net op de grens van wat acceptabel is gaan zitten en dus niet zo makkellijk geblokkeerd kunnen worden. Negeren is gewoonlijk de beste oplossing.

trollbait (=flamebait)

TS: Afkorting voor TopicStarter

TVP: (terugvindpost) Een door de gebruiker geplaatst bericht, zonder inhoud, bedoeld om een interessante draad later makkelijk terug te vinden. (Wordt op dit forum niet getolereerd).

user : gebruiker van het forum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: forumspeak

nog eentje voor je lijst ; padding of postpadding

het plaatsen van een reactie om je aantal posts naar boven te krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: forumspeak

skywatcher schreef:nog eentje voor je lijst ; padding of postpadding

het plaatsen van een reactie om je aantal posts naar boven te krijgen
Daar probeer ik me nooit vuil aan te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: forumspeak

Antoon schreef:
skywatcher schreef:nog eentje voor je lijst ; padding of postpadding

het plaatsen van een reactie om je aantal posts naar boven te krijgen
Daar probeer ik me nooit vuil aan te maken.


Maar je bent er nu wel met bezig :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: forumspeak

skywatcher schreef:nog eentje voor je lijst ; padding of postpadding

het plaatsen van een reactie om je aantal posts naar boven te krijgen
ook wel bekend als postwhoring. Die benaming geeft ook al aan dat het niet wordt gewaardeerd.

(oeps :roll: )
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: forumspeak

Cycloon schreef:
Antoon schreef:
skywatcher schreef:nog eentje voor je lijst ; padding of postpadding

het plaatsen van een reactie om je aantal posts naar boven te krijgen
Daar probeer ik me nooit vuil aan te maken.


Maar je bent er nu wel met bezig :roll:


En jij ook door erop te reageren :P
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: forumspeak

nog 2 dat ik regelmatig tegenkom

IMHO of IMO : in my humble opinion of in my opninion

IIRC: if i remember correctly

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: forumspeak

IMHO of IMO : in my humble opinion of in my opninion  

IIRC: if i remember correctly
Dat wordt dan een nieuw hoofdstukje sms-taal, waar dan ook nog uitdrukkingsafkortingen als:

ivm in verband met

iig in ieder geval

thx dankjewel

bvd bij voorbaat dank

btw by the way

en zo voort in passen (althans IMHO :roll: )

Wat is trouwens de correcte vertaling EN uitleg van URL ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: forumspeak

URL is een afkorting van Uniform Resource Locator, ofwel een uniforme manier op een locatie op internet aan te geven die voor mensen makkelijk herkenbaar is. Dus bijvoorbeeld http :// www . huppelepup . com maar ook https :// web3 . huppelepup . org enz. Allemaal standaard opgebouwd. De namen van alle gedeelten weet ik alleen niet meer, het is me ooit verteld maar ik vond het niet interessant genoeg om te onthouden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 536

Re: forumspeak

WIEMMFN?

Wat is er mis met fatsoenlijk Nederlands?

Reageer