Elektromagnetisme -- lorentzkracht- en magnetische inductie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Elektromagnetisme -- lorentzkracht- en magnetische inductie berekenen

Bij de volgende opgave (32 b) gaat er iets mis tijdens het berekenen, ik zit een duizende naast de uitkomst die het antwoordenboekje geeft...en kom er niet uit wat ik fout doe (of dat er een fout in het antwoordenboekje staat).

[attachment=9325:Foto_op_...m_13.22a.jpg]

Mijn uitwerking zou zijn:

Eerst magnetische inductie berekenen met:
\(B = \mu0 . \frac{N . I}{l} \)
Waarbij:
\( \mu0 \)
= 4π ⋅ 10 -7 H/m
\( N \)
= 1,5 ⋅ 103 windingen
\( I\)
spoel = 1,2 A
\( l \)
spoel = 0,25m

Dus
\(B \)
= 9,4 ⋅ 10-2 T

Nu ga ik met dit gegeven verder om Flor op CD te berekenen:

Flor op CD =
\( B . I . l \)
Dus Flor op CD = 9,4 ⋅ 10-2 ⋅ 0,35 ⋅ 0,02 = 6,3 ⋅ 10-4 N

Het antwoordenboekje geeft aan dat het antwoord 6,3 ⋅ 10−5 N moet zijn....dus waar gaat het fout? Ik heb de gegevens al tig keer op (denk ik) alle mogelijke manieren in m'n rekenmachine ingevoerd etc...en ik kom elke keer op hetzelfde antwoord uit, die dus niet overeenkomt met de uitkomst in het antwoordenboek.

Wie kan mij vertellen wat ik fout doe- en waar? :)
Bijlagen
Foto_op_14_01_2012_om_13.22a.jpg
Foto_op_14_01_2012_om_13.22a.jpg (48.74 KiB) 179 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektromagnetisme -- lorentzkracht- en magnetische inductie berekenen

Pectus schreef:Eerst magnetische inductie berekenen met:
\(B = \mu0 . \frac{N . I}{l} \)
Waarbij:
\( \mu0 \)
= 4π ⋅ 10 -7 H/m
\( N \)
= 1,5 ⋅ 103 windingen
\( I\)
spoel = 1,2 A
\( l \)
spoel = 0,25m

Dus
\(B \)
= 9,4 ⋅ 10-2 T
mijn rekenmachine geeft hier toch echt 9,04778..... ·10-3 T
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Elektromagnetisme -- lorentzkracht- en magnetische inductie berekenen

mijn rekenmachine geeft hier toch echt 9,04778..... ·10-3 T
Bwaah, dat meen je niet...als ik met jouw antwoord dooreken kom ik wel goed uit! :)

Maar ik krijg het niet voor elkaar er ook 9,04778..... ·10-3 T uit te krijgen. :) Ik kom namelijk uit op die 9,04778..... ·10-2 T

Misschien zit het in de volgorde met uitrekenen?! Die 4π ⋅ 10-7 kan ik (op mijn GR in ieder geval) niet in 1x invoeren, maar moet ik gesplitst in de formule verwerken. Nu ik weet waar de fout zit, kan ik wat gaan prutsen met de GR en volgorde van invoeren. Dan zal ik er vast wel uitkomen.

Bedankt! :)

Edit: Gelukt! Nu even kijken of het bij een andere opgaven ook toe te passen is... :P
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektromagnetisme -- lorentzkracht- en magnetische inductie berekenen

Misschien zit het in de volgorde met uitrekenen?!
dat is onlogisch. Het zijn allemaal vermenigvuldigingen en delingen, dus in welke volgorde je dat intypt mag er neit toe doen, tenzij je dat delen door 0,25 m intypte als " /2,5x10-1 " (second thoughts, dat zou een verschilfactor 100 moeten geven, dus dat kan het ook niet zijn).

Je zat toch niet stomweg voor 1,5·10³ abusievelijk 15 000 in te typen he? Want dat lijkt me de meest logische verklaring voor een verschil van een factor 10.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Elektromagnetisme -- lorentzkracht- en magnetische inductie berekenen

Je zat toch niet stomweg voor 1,5·10³ abusievelijk 15 000 in te typen he? Want dat lijkt me de meest logische verklaring voor een verschil van een factor 10.
Nee, dat weet ik heel zeker...heb er hier nog wat mensen extra naar laten kijken omdat ik ook begon te denken gek te worden! :)

Het zit 'm nu geloof ik in het gesplitst intypen van de 4π en 10-7 van het totaal van 4π ⋅ 10 -7 H/m op een bepaalde manier... samen geeft sowieso 'syntax error'. Ik moet nu eerst de 4 los vermenigvuldigen met de teller, daarna hetzelfde voor 10-7 en tot slot ook nog los de π...om daarna het hele zaakje door de noemer van 0,25 te delen... :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektromagnetisme -- lorentzkracht- en magnetische inductie berekenen

Wat krijg je uit vraag a

Komt die zijde cd van de vierkante winding naar voren of gaat hij naar achteren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Elektromagnetisme -- lorentzkracht- en magnetische inductie berekenen

aadkr schreef:Wat krijg je uit vraag a

Komt die zijde cd van de vierkante winding naar voren of gaat hij naar achteren
Dat is niet relevant voor het beantwoorden van de b-opdracht, maar aangezien die is afgerond kan je vraag wel ter eindpunt.

Ik zou zeggen dat CD naar voren zal bewegen, omdat:

- De stroom van de plus- naar de minpool loopt --> je daardoor de magnetische inductie in de spoel kunt bepalen (rechterhandregel).

- Je weet dan dat Bspoelvan de linkerkant van de spoel naar de rechterkant van dezelfde spoel loopt.

- Je weet ook (door de afbeelding) dat de stroomrichting van C naar D is.

- Aangezien je Bspoel en richting van I weet, kun je met linkerhandregel bepalen dat Flor naar voren werkt --> CD naar voren komt.

Correct?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektromagnetisme -- lorentzkracht- en magnetische inductie berekenen

Je antwoord is correct.

Ik gebruik bij het oplossen van dit soort vraagstukken maar 1 regel, en dat is de rechtse schroefregel.

Uit de wet van Lorentz en het gebruik van die rechtse schroefregel volgt gelijk de richting van die Lorentzkracht.

Reageer