Nullast dc generator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 55

Nullast dc generator

Mijn redenering:

Wanneer we een koppel aanbrengen op de rotor, zal deze versnellen. Wanneer deze op snelheid komt, zal er een emk worden geïnduceerd. Hierdoor zal er stroom door de geleiders lopen en wordt er een tegenwerkend koppel uitgeoefend. Wanneer dit tegenwerkend koppel gelijk is aan het koppel toegevoerd aan de rotor, zal de snelheid constant zijn.

Voor dit tegenwerkend koppel lijkt dus stroom nodig te zijn.

Nu zou volgens de cursus de ankerstroom in werkingsgebied bij nullast gelijk moeten zijn aan nul, terwijl mij lijkt ze meer te streven naar een constante.

Voor een dc motor zou ik akkoord zijn.

Hoe zien jullie dit?

Mvg

BOTS

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nullast dc generator

Nu zou volgens de cursus de ankerstroom in werkingsgebied bij nullast gelijk moeten zijn aan nul,
Lijkt me logisch. Als er geen afname is, waar zou die stroom dan moeten lopen?

Berichten: 55

Re: Nullast dc generator

ik neem aan dat ze met nullast een kortsluiting bedoelen?

Moest het een open keten zijn. Dan zou de motor toch moeten blijven versnellen (geen tegenwerkend koppel) en zou de spanning toch blijven stijgen. :s

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nullast dc generator

Nullast is geen belasting, dus geen stroom.

Of de generator blijft versnellen, dan hangt van de aandrijvende machine af. Praktisch is daar een eind aan, je kunt niet eindeloos doorgaan met versnellen.

Normaal hebben zulke machines een toerenregeling. Die kan gebaseerd zijn op het toerental, maar kan ook op de spanning.

Reageer