Maximale hoogte bewijzen met sin alpha?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Maximale hoogte bewijzen met sin alpha?

Hallo,

ik had een vraag over een som die ik op heb gekregen.

Een jongen gooit een bal onder een hoek alpha naar een andere jongen die op een toren staat.(geen weerstand)

Nou moet je een formule bewijzen die is gegeven (ik weet die formule nieter uit mijn hoofd).

Je moet sin a erin verwerken (mbv vy en vx)

Maar ik had het zo bedacht:

Ek=Ez

0,5.m.v^2=m.g.h max

0,5.v^2=g.h max

h max= v^2/2g nu nog v invullen sin a= vy/v v= vy/sin a

maar het was volgens mij

h max= (sin^2 a.v)/2g ????

Kan iemand mij hierbij helpen, bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Maximale hoogte bewijzen met sin alpha?

(ik weet die formule nieter uit mijn hoofd).
Wat betekent dit of is dit een domme vraag ...

Berichten: 3

Re: Maximale hoogte bewijzen met sin alpha?

Ik bedoel met "ik weet die formule nieter uit mijn hoofd" dat ik de formule die ik moest bewijzen(die op het bord stond) niet meer uit mijn hoofd weet, vergeten dus...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Maximale hoogte bewijzen met sin alpha?

probleem is dat je, als je een formule moet bewijzen, wel precies moet weten welke formule je moet bewijzen.

Nou is het in de natuurkunde niet gebruikelijk om formules te gaan "bewijzen", hooguit om formules uit andere formules af te leiden.

Daarmee ben je aardig op weg.

je gebruikt een energievergelijking om aan de maximale hoogte bij een bepaalde verticale startsnelheid te komen

Ek=Ez

0,5.m.vy²=m.g.hmax (en met y bedoelen we dan verticaal, en met hmaxde maximaal bereikte hoogte vanaf de grond (h=0) )

dat geeft dan na wegdelen van de massa:

0,5.vy²=g.hmax

dat oplossend voor hmax geeft
\( h_{max} = \frac{v^2_y}{2g} \)
zo ver zo goed.

en dan gaat het nét mis, en ik denk dat dat komt omdat je je grootheden niet al te duidelijk benoemde, waar ik hierboven vanaf het begin de (immers verticale) snelheid uit de energievergelijking vy noemde.

Je moet nu een andere term substitueren voor vy, niet voor v. De constatering v= vy/sin(a) helpt dus niet veel, je zoekt vy = ......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Maximale hoogte bewijzen met sin alpha?

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik vond het al raar, maar nu klopt hij inderdaad. :-)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Maximale hoogte bewijzen met sin alpha?

De beginsnelheid
\(v_{0} \)
is te ontbinden in een vertikale component
\(v_{0} \cdot \sin \alpha \)
en in een horizontale component
\(v_{0} \cdot \cos \alpha \)
De omhoog gerichte snelheid is onderhevig aan de invloed van de zwaartekrachtversnelling g

Hierdoor is de vertikale beweging eenparig vertraagd en is de tijdsduur ,totdat het hoogste punt is bereikt te berekenen uit
\(v_{0} \cdot \sin \alpha - g \cdot t =0 \)
Dus:
\(t=\frac{v_{0} \cdot \sin \alpha }{g} \)
\(v_{0} \cdot \sin \alpha=g \cdot t \)
\(v_{0} \cdot \sin \alpha \cdot t=g \cdot t^2 \)
De grootste hoogte die het projectiel onder de gegeven omstandigheden bereikt is :
\(h=v_{0} \cdot \sin \alpha \cdot t - \frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2 =\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2\)
\(h=\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2=\frac{1}{2} \cdot g \cdot \frac{v_{0}^2 \sin^2 \alpha}{g^2} \)
\(h=\frac{v_{0}^2 \cdot \sin ^2 \alpha}{2g} \)

Reageer