Voltage regulator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Voltage regulator

Ik zie niet echt in hoe volgende schakeling werkt om een referentiespanning te genereren.
volt.png
volt.png (19.2 KiB) 484 keer bekeken
Dat de condensators eventuele 'rimpels' opvangen, kan ik me wel voorstellen maar veel verder geraak ik niet...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Voltage regulator

De Vref wordt geleverd door een zenerdiode die in het ding zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Voltage regulator

Okay, het principe van op zulke manier een spanning te stabiliseren begrijp ik. Bedankt!

Op wikipedia lees ik:
De eenvoudigste spanningsregelaars bevatten een zenerdiode (voor de referentiespanning), een weerstand en een transistor, soms ondergebracht in één behuizing.
Wat is de rol van de transistor hierin? En waarom zijn er zoveel ingangen?

In de data sheets vind ik:
lm.png
lm.png (47.97 KiB) 484 keer bekeken
Ik zou niet weten wat ik met allemaal die ingangen moet doen als ik bijvoorbeeld eenvoudigweg een referentiespanning van 5V wil. Wat doe je daar dan allemaal mee? En wat is de rol van de referentie-condensator?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Voltage regulator

Misschien zou je de datasheet eens kunnen bekijken.

En dan bedoel ik niet even vluchtig doorlezen, maar minstens een uur uittrekken om het goed te bestuderen.

Het zou kunnen dat dit specifieke IC meer functionaliteit heeft dan je nodig hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Voltage regulator

Als je een eenvoudige 5V ref spanning wil, kan je idd gebruik maken van een 3-terminal regulator (bvb een 7805). Die heeft slechts 3 aansluitingen, ingang, massa, en uitgang. Ingangsspanning wordt aangesloten tussen ingang en massa, uitgangsspanning van 5V tak je dan af dan tussen uitgang en massa.

Om op je vraag over de transistor terug te komen, die wordt gebruikt als regulator, waarbij de overschot van de ingangsspanning over de transistor 'valt'. De transistor kan bvb. gebruikt worden in een GBS schakeling (gemeenschappelijke basisschakeling). Ingang op collector, weerstand tussen collector en basis, zener van basis naar massa, en uitgang afnemen tussen emitter en massa.

Nog wel even rekening houden met de spanningsval over de emitter diode, dus voor 5V uitgang, zener van 5,7V gebruiken of zo.

Toch maar even snel tekening gemaakt:
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Voltage regulator

Hoop dat het nu lukt om tekening te posten.

nope, hoe doe je dat hier ??? Zo dus mss.
Bijlagen
voltage regulator.JPG
voltage regulator.JPG (6.35 KiB) 488 keer bekeken
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Voltage regulator

Bedankt voor de aanvulling.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer