Grenzen van een dubbelintegraal vinden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 411

Grenzen van een dubbelintegraal vinden

Ik ben op zoek naar een manier om zeker te weten welke grenzen je moet gebruiken bij een dubbelintegraal, want ik zie altijd meerdere mogelijkheden die jammergenoeg tot een verschillende uitkomst leiden.

Ik geef een voorbeeldje:

De gezamenlijke PDF van een toevalsvector (X, Y) wordt gegeven door
\(f_X_,_Y (x, y) = \left\{ \begin{array}{rcl}10x^2y & \mbox{for} & 0\leq y\leq x\leq1 \\ 0 & \mbox{anders}\end{array}\right.\)
Nu wordt een vraag gesteld waarbij je een dubbelintegraal moet gebruiken, bijvoorbeeld: bepaal de verwachtingswaarde van E [XY].

Ik weet dat ik dit als volgt kan oplossen:

Om de grenzen te bepalen moet ik kijken naar de vergelijking van mijn grondvlak. In dit geval is dit gewoon y=x, dus de eerste bissectrice waarbij zowel x als y tussen 0 en 1 liggen. Hierbij kan je dus bijvoorbeeld y laten lopen van 0 --> 1 en de grenzen van x worden dan van y -->1. Ik bekom dan:
\(E[XY] = \int^1_0 \int^1_y xy10x^2ydxdy\)
\(E[XY] = \frac{10}{21}\)
(dit is de correcte oplossing)

Anderzijds kan ik ook x als 'vast' nemen en y laten variëren. x zal nu lopen van 0 --> 1 en y van 0 --> x.

Ik bekom dan:
\(E[XY] = \int^1_0 \int^x_0 xy10x^2ydydx\)
\(E[XY] = \frac{10}{21}\)
(dit is de correcte oplossing)

Maar nu zie ik nog twee mogelijkheden, die beiden echter tot een fout resultaat leiden:

Ik kan y weer laten lopen van 0 --> 1 en dan x van 0 --> y. Dan bekom ik dit:
\(E[XY] = \int^1_0 \int^y_0 xy10x^2ydxdy\)
\(E[XY] = \frac{10}{24}\)
(dit is een foute oplossing)

Ik kan ook x laten lopen van 0 -->1 en dan y van x-->1. Dan bekom ik dit:
\(E[XY] = \int^1_0 \int^1_x xy10x^2ydydx\)
\(E[XY] = \frac{1}{6}\)
(dit is een foute oplossing)

Ik vermoed echter dat de laatste twee integralen normaal dezelfde uitkomst zouden moeten geven (klopt dit vermoeden?), maar dat ik hier dus waarschijnlijk een rekenfoutje gemaakt heb die ik niet meteen vind.

Nu goed: vertrekkend dus van deze voorwaarde:
\(0\leq y\leq x\leq1\)
hoe kan ik zeker weten welke grenzen ik moet gebruiken? Want ik zie zelf geen reden om de ene boven de andere te verkiezen?

Bedankt alvast!

Berichten: 264

Re: Grenzen van een dubbelintegraal vinden

Als je het gebied tekent dan merk je op dat in dat "vierkant" ook moet gelden y<x. In de eerste twee integralen doe je dat inderdaad. Over de andere neem je het vierkant behalve de driehoek van de eerste twee integralen. Dat kan niet, omdat de functie niet symmetrisch is in y=x (of een andere lijn) - je integreert over een ander stukje domein van dezelfde functie...

Teken het gebied even, dan zie je het meteen.. Als ik de vierde integraal uitreken, dan kom ik op 10/28 uit, bij de derde ook.

Berichten: 264

Re: Grenzen van een dubbelintegraal vinden

Overigens, het woord "symmetrisch" heb ik (strikt) verkeerd gebruikt.

Berichten: 411

Re: Grenzen van een dubbelintegraal vinden

Natuurlijk! Je hebt volledig gelijk. Bedankt voor de hulp Axioma91!

Reageer