Limieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Limieten

Hallo

Bij het bereken van een schuine assymptoot met vgl f(x)= ax + b de waarden voor a en b berekenen door gebruik te maken van limieten. dit is de opgave :

lim [wortel]x²-3x+2 en dit geheel delen door x (sorry maar ben niet zo begaafd in het goed noteren op een forum)

als we beginnen met + oneindig dan komen we uit op oneindig/oneindig.

de technieken die ik gezien heb is hoogste macht afzonderen, maar die is onmogelijk omdat het een som is die onder de wortel staat, ook de wortel wegwerken helpt niet want dan staat deze in de noemer..

Is er iemand die raad weet ?

dank bij voorbaat !

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Limieten

forumman schreef:Hallo

Bij het bereken van een schuine assymptoot met vgl f(x)= ax + b de waarden voor a en b berekenen door gebruik te maken van limieten. dit is de opgave :

lim [wortel]x²-3x+2 en dit geheel delen door x (sorry maar ben niet zo begaafd in het goed noteren op een forum)

als we beginnen met + oneindig dan komen we uit op oneindig/oneindig.

de technieken die ik gezien heb is hoogste macht afzonderen, maar die is onmogelijk omdat het een som is die onder de wortel staat, ook de wortel wegwerken helpt niet want dan staat deze in de noemer..

Is er iemand die raad weet ?

dank bij voorbaat !
Jouw limiet die gaat naar
\(+ \infty\)
is niet oneindig/oneindig hoor...?

Probeer de wortel eens over de hele breuk te zetten.

Edit: wat is je niveau? Hier komt namelijk een speciale regel bij kijken (l'hopital).

Ben je hiermee bekend?

Berichten: 9

Re: Limieten

Jaimy11 schreef:Jouw limiet die gaat naar
\(+ \infty\)
is niet oneindig/oneindig hoor...?

Probeer de wortel eens over de hele breuk te zetten.

Edit: wat is je niveau? Hier komt namelijk een speciale regel bij kijken (l'hopital).

Ben je hiermee bekend?
De regel van l'hopital mogen we niet gebruiken, maar heb ondertussen wel al de oplossing gevonden.

Je moet namelijk alles opsplitsen zodat x²/x² onder de wortel staat zodat het wordt :1+ rest onder de wortel.

als je dan plus oneindig invult kom je 1 uit zoals wolfram me leerde :)

bedankt voor je tijd !

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Limieten

forumman schreef:De regel van l'hopital mogen we niet gebruiken, maar heb ondertussen wel al de oplossing gevonden.

Je moet namelijk alles opsplitsen zodat x²/x² onder de wortel staat zodat het wordt :1+ rest onder de wortel.

als je dan plus oneindig invult kom je 1 uit zoals wolfram me leerde :)

bedankt voor je tijd !
Ok, goedzo.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limieten

Bij het bereken van een schuine assymptoot met vgl f(x)= ax + b de waarden voor a en b berekenen door gebruik te maken van limieten. dit is de opgave :

lim [wortel]x²-3x+2 en dit geheel delen door x (sorry maar ben niet zo begaafd in het goed noteren op een forum)
Dat hoeft niet zo,

Splits het kwadraat af (onder de wortel) ... , je vindt y=±(x-3/2)

Berichten: 9

Re: Limieten

Ok, goedzo.
hmm helaas, om tot de schuine assymptoot te komen moet ik ook nog b berekenen..

-->f(x)-ax

lim: :) (x²-3x+2) - x (aangezien ax= 1*x)..



hierbij kom ik x=2/3 uit ipv -3/2..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limieten

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten

hierbij kom ik x=2/3 uit ipv -3/2..
En hoe doe je die berekening dan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer