Driepuntsaansluiting kwh-meter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Driepuntsaansluiting kwh-meter

Ik zit vast met de laatste 2 doordenkvragen, de stroom uit de stroombron zal toch in beide gevallen dezelfde waarde opleveren als je deze afleest op de ampère-meter Bij het verwarmingselement dat zich in de calorimeter bevindt, zal elektrische energie onder de vorm van ladingen worden omgezet tot warmte energie... Dus dit creëert een spanningsverchil dat gemeten wordt door een voltmeter die steeds parallel geschakeld is en dit wordt dan gemeten.

Ik snap dus het nut niet van die blauwe draad. Stroom kiest immers toch altijd de weg met de minste weerstand en die weerstand willen we nu juist gaan meten. Ik zou dus zeggen dat opstelling 1 beter is...en toch is opstelling 2 volgens de cursus beter.

Wat kan hier een verklaring voor zijn?



Heeft iemand trouwens een idee over hoe er een 4-punts aansluiting uit zal kunnen zien? Dit is eigenlijk de vraag die ik wil oplossen als ik het eerste snap.
Bijlagen
elektrische_schakeling.jpg
elektrische_schakeling.jpg (109.08 KiB) 113 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Driepuntsaansluiting kwh-meter

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Driepuntsaansluiting kwh-meter

Bij de tweede opstelling loopt er geen stroom door de onderste draad van de meter out naar het verwarmingselement.

Daardoor is de spanning die in de meter wordt gemeten beter gelijk aan de spanning over het element.

De vraag over de vierpuntsaansluiting is makkelijk te beantwoorden, de eerse opstelling is een vierpuntsaansluiting.

Reageer