Driespant

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Driespant

Hoi,

In de afbeelding in bijlage zie ik niet hoe ik de globale evenwichtsvergelijkingen moet opstellen:
plasme6.png
plasme6.png (125.82 KiB) 501 keer bekeken
Beschouw ik dit als twee keer een scharnier in A en B; aangevuld met een inwendig scharnier in S?

En hoe komt men aan die horizontale reactiecomponenten? Ik dacht eraan om die lopende belasting te projecteren volgens x- en y-richting, waarbij de horizontale reactiekracht dan de volgende is:
\(q(sin C * 7m - sin D * 3.6m )\)
Waarbij de hoeken genomen worden in de evident te beschouwen driehoeken (dus hoek van de schuine spanten met horizontale). Dan kom ik achter op 20.66 kN. Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 4.246

Re: Driespant

Ik snap je vraag niet helemaal, zo zou ik het doen: som momenten om A is nul geeft de verticale reactiekracht in B. Dan som van krachten verticaal is nul geeft de verticale reactiekracht in A. Som van krachten horizontaal is nul geeft dan H_A = -H_B en som van moment om punt S is nul geeft de waardes van H_A en H_B.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Driespant

Je hebt vier onbekenden: 2 per steunpunt (A en B)

Je hebt vier vergelijkingen: 3 evenwichtsvergelijkingen en ... ?

Dus kan je gewoon een stelsel uitschrijven
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Driespant

Hoe breng ik de verdeelde belasting in rekening bij het momentenevenwicht, of eerder: wat is de arm van het moment van de 106 kN?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Driespant

Gewoon het midden van de belasting. Het is gelijkmatig verdeeld en heeft enkel een verticale component. Geraak je er voor de rest uit?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Driespant

\(V_A*7m-H_A*8m+H_B*8m-V_B*3.6m=0Nm\)


Dat is de vierde vergelijking (moment in S=0)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Driespant

Het buigmoment moet nul zijn. Je krijgt dus (afhankelijk van de tekenconventie maar ik denk dat ik nu dezelfde als jou gebruik)

0 + 7 HA = 8 HB + 10 7²/2
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Driespant

7 HA? Hoezo? Je neemt toch de afstand loodrecht op de krachtwerking? Dus horizontale kracht vermenigvuldigen met verticale afstand tot S; en verticale krachten vermenigvuldigen met de horizontale afstand?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Driespant

Oei oei, wat schreef ik daar allemaal :) . Correctie :

0 + 7 VA = 8 HA + 10 7²/2
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Driespant

Inderdaad, vreemd dat ik het niet eerder doorhad. Bedankt voor je hulp!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer