Kansberekening - 2e kind

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Kansberekening - 2e kind

Goede middag, zit nu al aan een dag met onderstaande casus en ben zelf niet onderlegt genoeg om hem op te lossen :-).

Casus

51% van de vrouwen in de leeftijdscategorie 25-35 jaar zijn, aldus de cijfers van het CBS, zwanger of zijn hier mee bezig. Wanneer een vrouw haar eerste kind heeft gekregen zal gedurende 2-3 jaar niets gebeuren wat betreft een 2e :-). Voor een analyse zou ik graag willen weten hoe groot de kans is dat een vrouw in het 2 of 3e jaar na het krijgen van een eerste kind een 2e krijgt.

Hierbij wat extra cijfers waarvan ik denk dat deze relevant zijn....

- Per jaar worden 184.000 kinderen geboren waarvan 36% een 2e kind is;

- Een gemiddeld gezin bestaat uit 1.79 kind;

Je mag volgens mij niet zeggen dat de kans ongeveer 36% is, maar mijn statistiek kennis rijkt ook niet extreem ver.

Ik weet dat de analyse vrij apart klinkt :-), maar hoop dat iemand hier verder mee kan helpen.

Berichten: 132

Re: Kansberekening - 2e kind

die 36% mag inderdaad niet, dit zijn ALLE tweede kinderen, ook de kinderen die bijvoorbeeld pas 8 jaar later worden geboren. Daarnaast kan je denk ik niet genoeg met de cijfers die je hier geeft. De notie '51 procent is zwanger of daar mee bezig' is te vaag en veel omvattend om echt een kans op een kind uit te rekenen, als een vrouw na 2 of 3 jaar weer bezig is dan hoort ze bij die 51% maar dit betekent niet dat er een tweede kind komt. Ik denk dat je meer gegevens nodig hebt om hier iets enigszins zinnigs over te zeggen.

Reageer