Afkorting polymeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Afkorting polymeren

In mijn aantekening van scheikunde staat het volgende:

Bij het adderen van meerdere monomeren ontstaat een polymeer (ofwel proces is additie polymerisatie). Zo kun je uit een enkel molecuul propeen, polypropeen maken. De afkorting die je dan mag geven van het gehele polymeer staat hieronder weergeven:
Schermafdruk_28.jpg
Schermafdruk_28.jpg (21.91 KiB) 175 keer bekeken
Maar waarom is er bij de afkorting maar een enkele binding gegeven, nu lijkt het propaan i.p.v. propeen...moet de dubbele binding inderdaad weggelaten worden bij het afkorten of zit er een foutje in bovenstaande afbeelding? Bij additie is altijd een alkeen nodig (die weliswaar verandert naar een alkaan), dus ik zou het vreemd vinden dat je dit niet moet vermelden...of hoef je het juist niet te vermelden omdat je juist altijd een alkeen zal moeten gebruiken?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Afkorting polymeren

je wil nu eenmaal het polymeer beschrijven, en dat ziet er verkort zo uit als getekend. Hoe je het hebt gemaakt maakt hierbij niet uit.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Afkorting polymeren

De afkorting klopt inderdaad.

De naam is afkomstig van de afzonderlijke monomeren waaruit het polymeer is opgebouwd. Op dezelfde manier spreekt men over polyetheen. Ook hier bestaat het koolstofskelet enkel uit enkelvoudige C-C bindingen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Afkorting polymeren

Jups, ik begreep dat er na een additiereactie geen dubbele binding meer is, vandaar dat je altijd een alkeen nodig hebt.

Ok, bedankt beide! :)

ooh, maar nu bedenk ik me net; stel dat je een alkyn hebt...kan je dan ook een additiereactie uitvoeren? Zoja; krijg je in de afkorting dan wel een alkeen te staan?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Afkorting polymeren

zo zijn er idd. voorbeelden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyacetylene

(merk hierbij op dat je ook nog eens cis/trans-isomerie gaat moeten aangeven in je fragment)
This is weird as hell. I approve.

Reageer