Invloed verhoudingen beton op druksterkte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 28

Invloed verhoudingen beton op druksterkte

Ik wil een betonproef doen. Daarin test ik de invloed van de verhoudingen van zand en grind in beton. Mijn hoofdvraag zal zijn: Wat zijn de beste verhoudingen tussen zand in grind in beton? Van elke betonpreparaat test ik de druksterkte en daaruit trek ik een grafiek, hieronder beschrijving:

Afbeelding

Ik vind het eigenlijk een wat simpele test. Ik wil de moeilijkheidsgraad ervan wat opschroeven, als ik er een staaltje universitair rekenwerk in kan stoppen komt dat mij ten goede. Hebben jullie ideeën of tips hoe ik mijn practicum kan veranderen of mijn hoofdvraag kan aanpassen dat ik er bij moet rekenen?

Alle tips zijn welkom! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Invloed verhoudingen beton op druksterkte

Maak een grafiek met drie assen en betrek de hoeveelheid water er ook bij?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Invloed verhoudingen beton op druksterkte

Inderdaad. Verhouding tussen zand/grind/... doen er weinig toe. De wcf (water-cementfactor) daarentegen, zal een veel grotere invloed hebben, al moet je rekening houden met je verwerkbaarheid. Een andere grote invloedsfactor die je niet in beschouwing neemt, is het cementtype. Je kan eventueel ook experimenteren met superplastificeerders. Vergelijk tussen testen uitgevoerd op verschillende leeftijden (3,7, 28 dagen zijn standaardtermijnen).

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer