anti-mos

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

anti-mos

We hebben vandaag het ijzersulfaat gehalte moeten bepalen van anti-mos. maar nu staat daar een vraagje bij en die luid :'waarom is het belangerijk dat op het etiket staat '54% watervrij ijzersulfaat.'' nu heb ik al wat opgezocht en nagedacht en het beste dat ik vond was omdat anders de mos het water gebruikt om te groeie. maja da is het dus ni. kan iemand me daarbij helpe?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: anti-mos

Het gaat kennelijk om een subvraagje uit een groter geheel. Zou het niet kunnen dat de vraag slaat op de bepalingsmethode die je moet toepassen, en niet op de werking tegen mossen?

Ander alternatief is, en dat kan ik alleen maar uitleggen aan de hand van een ander chemisch voorbeeld, het verschil tussen kieseriet en bitterzout.

Het gaat in beide gevallen om magnesiumsulfaat, maar in het geval van kieseriet is het ongehydrateerd, in het geval van bitterzout is MgSO4 gehydrateerd, formule MgSO4.10H2O. Dat maakt een wezenlijk verschil in het gehalte Mg in de meststof. Kieseriet is slecht (traag, zeer endotherm) oplosbaar in water, bitterzout is in een mum van tijd opgelost.

Als het dat niet is, hebben we de complete vraagstelling misschien nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: anti-mos

Als jij gehydrateerd ijzersulfaat gaat bepalen, krijg je een andere concentratie, omdat je uitgaat van een bepaalde massa aan watervrij ijzersulfaat. Zou het gehydrateerd zijn, dan zou je de molmassa anders zijn. Daarom is het belangrijk dat je weet dat het ijzersulfaat watervrij is.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 5

Re: anti-mos

dat etiket hangt op de fles anti-mos zelf die je in de winkel koopt. Dus ik denk dat het een beetje van beide antwoorden is die jullie gegeven hebben. omdat je anti-mos moet oplosseni n water bij gerbuik en ook idd om de conc. te bereken zit je dan met een andere molmassa. bedankt

Re: anti-mos

De vraag van Niels betreft het gehydrateerde ferrosulfaat met de formule

FeSO4.7H2O. Dit bevat precies het aangegeven percentage FeSO4.

Deze stof kennen we als lichtgroene kristallen. Maar die worden langzamerhand bruin door oxydatie met zuurstof uit de lucht. Een oxydatie binnen de vaste fase, waarbij uiteraard de bruine kleur veroorzaakt wordt

door Fe(OH)3.

Het dubbelzout met ammoniumsulfaat (Mohr's zout) is houdbaar aan de lucht en wordt daarom veel in de titrimetrie gebruikt. In die vorm zijn er maar zes moleculen kristalwater en dat maakt het geheel veel stabieler.

Het ferrosulfaat dat Niels bedoelt doodt selectief het mos in een grasveld.

Het is ook een prima anti-stankmiddel omdat het zowel NH3 als H2S kan binden. H.Zeilmaker

Re: anti-mos

Hallo allemaal.

Ik heb ook een vraag dat gaat over magnesiumsulfaat ( bitterzout ) MgSO4.10H2O . We moeten voor school een opdracht doen om te bepalen wat de gehalte van kristalwater is in bitterzout. We moeten dit doen met behulp van een proefje en mijn vraag is of iemand astublieft mij kan helpen met welk proef ik dit kan doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: anti-mos

(kristal)water heeft massa.

(kristal)water verdampt (mits je voldoende energie toevoert)

droogstoken dus, en massa's vóór en ná vergelijken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.379

Re: anti-mos

Het groene Fe(SO4)2. 7H2O bevat 54% Fe(SO4)2. Controleer maar met de mol-gewichten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.379

Re: anti-mos

Met de formules heb ik me vergist. Het zijn

FeSO4.7H2O (M=278) en FeSO4 (M=152)

Dus het waterhoudende zout bevat (152/278) maal 100% = 54.7 % Fe(II)-sulfaat
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: anti-mos

wow!

heel erg bedankt Jan van de Velde en Hzeil.

Ik had als zoiets verw8, maar iedreen loopt bij ons te zeuren dat het moeilijk is, daarom dat ik het toch maar heb gecontroleerd,maar heel erg bedankt

Reageer