Ook vogels hebben een snelheidslimiet
Wanneer ze harder vliegen dan die limiet is hun kans op botsingen ongeacht de kennis van de omgeving bijzonder groot.
Dat concluderen wetenschappers van MIT en Harvard University. Ze hebben een wiskundig model ontwikkeld waarmee de maximumsnelheid van vogels in elke willekeurige omgeving (met veel of weinig obstakels) kan worden vastgesteld.
Model
De onderzoekers lieten in hun model een vogel door de bossen (met verschillende samenstellingen: dichtbegroeid of juist heel open) vliegen. Ze ontdekten dat er ongeacht de dichtheid van het bos een maximumsnelheid is. Wanneer een vogel harder vliegt crasht hij gegarandeerd. Als de vogel langzamer vliegt dan komt hij het bos heelhuids weer uit.
Havik
Onderzoekers bedachten dat dat anders moest kunnen en lieten zich daarvoor inspireren door de natuur. Door de havik om precies te zijn. Deze vogel baseert zijn snelheid niet op zijn zicht. Hij vliegt bijvoorbeeld in een bos waar zijn zicht beperkt is nog best hard (zie onderstaand filmpje). Dat komt doordat de vogel van opening naar opening vliegt. Hij ziet een opening tussen bomen, vliegt er doorheen en gaat er vanuit dat zich weer zon opening aandient. Dat is gewoon een kwestie van intuïtie: hij weet dat hij bij een bepaalde dichtheid altijd een opening kan vinden.
<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Ski
De onderzoekers vergelijken het met skiën. Een skiër laat zijn snelheid ook niet afhangen van wat hij kan zien. In plaats daarvan skiet hij met flinke snelheid tussen de bomen door in de verwachting dat hij een opening kan vinden. Wanneer je een pad af gaat dan ski je niet op zon manier dat je altijd voor de eerste boom tot stilstand kan komen, legt onderzoeker Emilio Frazzoli uit. Je skiet en je ziet een opening en dan vertrouw je erop dat je zodra je daar bent een andere opening ziet en door kunt gaan. En net als de havik houden we er dan een intuïtieve snelheidslimiet op na.
...
Lees hier het volledige artikel
Bron
Laatste berichten
- 23:12 speciale rel. theorie 10
- 22:57 Straatklok loopt 5 minuten voor 11
- 22:57 wig 6
- 22:36 Gravity and gravitation 4
- 22:24 [scheikunde] vraag Chemie - wat is de oplossing? 10
- 19:47 Bruine vlekken op treinaanwijzerbord 10
- 19:44 Vogels in de stad zijn goede klussers 2
- 19:12 Rood laserlicht 3
- 17:30 Herleiden afmetingen vanaf een foto 21
- 16:34 [wiskunde] Prijs Product per KG; Alternatief Inzicht 3
- 13:57 do-re-mi-fa-so vliegtuigen 9
- 13:16 geen minkowski-ruimte toch? Doe ik dit nou fout? 17
- 13:12 [natuurkunde] kroon van koning op Syracuse 10
- 10:15 2013 – Augustus Vraag 3 3
- 24 apr Vraag 2009 Juli Vraag 5 5
- 24 apr positie 2
- 24 apr Schroefdraad berekening 8
- 24 apr [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren? 9
- 23 apr Weerfrustratie 9
- 23 apr Kunnen quantum Zonnecellen 190% quantum efficiënt zijn 3
Nieuwsberichten
- 04 mar Een nieuw soort magnetisme: altermagnetisme
- 31 okt AI kan via stem diabetes vaststellen 11
- 21 okt Einstein krijgt wéér gelijk 45
- 07 feb witter dan wit 20
- 19 jun irrigatie en de aardas
Vliegveiligheid bij vogels
Moderator: Astro
- Berichten: 1.146
Vliegveiligheid bij vogels
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-