Vraagstuk sterkteleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Vraagstuk sterkteleer

Beste forumleden,

Ik heb een sterkteleer opgave waar ik de resultante kracht van een driehoeksbelasting niet berekend krijg.

Dit is de opgave:

Afbeelding

Ik weet dat de resultante kracht zich bevind op 1/3 afstand, dus in punt B.

Maar hoe bereken ik nou de Resultante kracht.

Ik hoop dat jullie me dit uit kunnen leggen.

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vraagstuk sterkteleer

Afbeelding

Je kan het mogelijk zelf bedenken als je ziet welke eenheden er op je assen staan: op de y-as:N/m; op de x-as m.

Het product heeft dus inderdaad een dimensie van kracht. De grootte ervan is de oppervlakte van de driehoek.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Vraagstuk sterkteleer

Ja ik zou (1/2) x 2000 mm x 10 N doen. Dan kom ik op 10 kN komen maar dit lijkt me wat te simpel gedacht...

Berichten: 26

Re: Vraagstuk sterkteleer

Ja ik zou (1/2) x 2000 mm x 10 N doen. Dan kom ik op 10 kN komen maar dit lijkt me wat te simpel gedacht...


Je denkt toch nog te moeilijk =]

Nog simpeler gedacht lijkt me 0.5 x 15 x 3000 (wat de oppervlakte van de driehoek is zoals InPhysicsITrust zei)

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Vraagstuk sterkteleer

Oke, ik heb de vraag nog niet helemaal door dan. De resultante is dan 22,5 kN dus By (B kracht in y-richting) is ook 22,5 kN en Ay is 0 kN.

Hoezo loopt de momentenlijn dan op tot 12,5 kN in punt B en springt dan naar -10 kN en vervolgens weer terug naar nul? Hoe komen ze aan die waarden 12,5 en -10 dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vraagstuk sterkteleer

Heb je je evenwichtsvergelijkingen uitgeschreven? Laat ze eens zien, daaruit kan je het afleiden nadat je de snedes hebt aangebracht. Zie je ook dat de sprong eigenlijk 22.5 kN groot is? Inderdaad, de verticale kracht wordt opgevangen in B.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer