Exons en introns

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Exons en introns

RNA bevat net als DNA exons en introns, de introns worden in de transcriptie-fase verwijderd. Extrons kunnen tot expressie komen, introns niet.

Wat is het nut van deze introns als ze niet tot expressie komen, en toch worden verwijderd? Waarom kunnen ze niet gewoon blijven zitten in de RNA-streng om de translatie-fase in te gaan? RNA-strengen zijn al een stuk kleiner dan DNA-strengen, dus lengte zal denk ik niet het grootste probleem vormen...wie heeft een beter verhaal (internet maakt mij niet wijzer op dit moment)? :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 393

Re: Exons en introns

Ik heb al altijd gedacht dat introns gewoon 'junk DNA' is, dus eigenlijk puur nutteloze sequenties die met de tijd in het DNA zijn gaan sluipen. Ik ben dit echter niet zeker...

Wat ik wel kan zeggen is dat introns en exons zeer nuttig zijn in de biotechnologie, als men bijvoorbeeld GGO's wil gaan maken...prokaryoten hebben namelijk niet de zogenaamde processing-stap om introns te verwijderen, eukaryoten wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Exons en introns

Ik heb al altijd gedacht dat introns gewoon 'junk DNA' is, dus eigenlijk puur nutteloze sequenties die met de tijd in het DNA zijn gaan sluipen.
Maar wat zou er dan op staan qua DNA? Of moet ik mij een intron voorstellen als een leeg geheel...lijkt me vreemd. En wat zorgt er dan voor dat het intron niet tot uiting komt?
Wat ik wel kan zeggen is dat introns en exons zeer nuttig zijn in de biotechnologie, als men bijvoorbeeld GGO's wil gaan maken...prokaryoten hebben namelijk niet de zogenaamde processing-stap om introns te verwijderen, eukaryoten wel.
Ok, maar waarom zou het in prokaryoten dan mogelijk geen effect hebben (anders hadden deze ook wel een verwijderings-systeem ontwikkelt) en zullen bij eukaryoten de interons verwijderd worden? Ook al zitten die introns in ons DNA, als het geen kwaad kan, kan ik mij niet goed voorstellen dat het lichaam er vanaf wilt. Dat is dus wel het geval, dus in hoeverre merkt een organisme dat de interons nog aanwezig- of verwijderd zijn, wat is het voordeel/gevolg van het verwijderen van introns?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Exons en introns

Verplaatst naar biologie.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Exons en introns

Maar wat zou er dan op staan qua DNA? Of moet ik mij een intron voorstellen als een leeg geheel...lijkt me vreemd. En wat zorgt er dan voor dat het intron niet tot uiting komt?
Had je al de wikipagina bekeken over introns? Staat veel nuttige informatie.

Introns komen niet tot expressie vanwege splicing.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Exons en introns

Introns komen niet tot expressie vanwege splicing.
Dan zijn de introns er al uitgeknipt:
Als de introns uit het pre-mRNA geknipt zijn (dit heet cleavage) blijven enkel de exons over. Het verbinden van deze exons tot een nieuw geheel, het mRNA, heet splicing, na de capping (letterlijk kapje opzetten, is het toevoegen van 7-methylguanosine aan de kop) en polyadenilatie (poly-A-staart op het einde) is het mRNA klaar om de translatie te ondergaan.
Wiki

En de Engelse wiki meldt:
In molecular biology and genetics, splicing is a modification of an RNA after transcription, in which introns are removed and exons are joined. This is needed for the typical eukaryotic messenger RNA before it can be used to produce a correct protein through translation.
Ik wil graag weten waarom ze er überhaupt uitgeknipt worden, dus voordat splicing start. Uit de Engelse versie haal ik dat het blijkbaar nodig is om introns te verwijderen voordat de translatie begint...maar ik kan niet goed vinden (of ik begrijp de termen niet) waarom ze er dan zo nodig uit moeten.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Exons en introns

Wanneer intronen zouden worden overgeschreven samen met de exonen tot een eiwit, gaat het eiwit niet werken of verkeerd werken. Je kan dus stellen dat intronen nadelig zijn en dus absoluut niet mogen worden overgeschreven. Het nut van intronen is een voor discussie-vatbaar onderwerp. Er is een theorie dat toename van intronen gepaard gaat met toenemende complexiteit.

Belangrijke opmerking: intronen lijken geen universeel nut te hebben. Prokaryoten zoals Bacteria bijvoorbeeld lijken geen intronen te hebben (net omwille het feit dat ze schadelijk zijn) terwijl Eukaryoten wel intronen bevatten... Ze zijn dus niet onmisbaar want Prokaryoten leven zonder.. Er is ook een theorie dat intronen het aflezen van genen zouden bevorderen, maar dit is ook niet met zekerheid aangetoond.

De vraag die je stelt, is een vraag die wetenschappers de dag van vandaag nog steeds bezighoudt. Inzichten die er nu zijn, kunnen evengoed binnen 10 jaar nietig verklaard worden.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Exons en introns

Overigens voegt het proces van splicing wel een laag complexiteit toe: splice-varianten van één gen geven verschillende eiwitten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Exons en introns

Wat ik opmaak uit de wiki is dat intronen door de alternatieve splicing bijdragen aan de biologische diversiteit.
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Berichten: 4

Re: Exons en introns

... Prokaryoten zoals Bacteria bijvoorbeeld lijken geen intronen te hebben (net omwille het feit dat ze schadelijk zijn) terwijl Eukaryoten wel intronen bevatten... Ze zijn dus niet onmisbaar want Prokaryoten leven zonder ...
Ik wilde iets vragen over deze beredenatie.

Kun je eigenlijk wel zeggen dat als prokaryoten iets niet hebben, dat eukaryoten het daarom ook niet nodig hebben?

Berichten: 12.262

Re: Exons en introns

Uiteraard niet. Denk alleen al aan de genen die nodig zijn voor het opbouwen van een celkern - deze zijn essentieel voor eukaryoten, maar komen in prokaryoten niet voor.
Victory through technology

Berichten: 15

Re: Exons en introns

Intronen hebben WEL DEGELIJK een zeer belangrijke functie. De functie van de intronen is het mogelijk maken dat een enkel gen codeert voor meer dan een eiwit. Zoals net al terecht werd opgemerkt, worden de intronen eruit geknipt tijdens een proces dat RNA splicing wordt genoemd, maar dit gebeurt niet altijd. Het enorme voordeel hieraan is, dat de mens, ondanks dat ze maar 20.000 verschillende genen heeft, 75.000-100.000 verschillende eiwitten kan maken. Door dus te variëren in het wel of niet meenemen van intronen kunnen er, van de informatie die op een enkel gen ligt, verschillende eiwitten gemaakt worden. Zonder intronen was dit uiteraard niet mogelijk geweest, dan zou in geen enkele situatie het goede polypeptide gemaakt worden.

Campbell 9th international edition, written by Reece, Urry, Cain, Wasserman, Minorsky and Jackson, page 382.

Mevr. dokter A. Thiele, docent op de HAN Nijmegen, afdeling techniek en life sciences.

Dit verklaart ook meteen waarom de mens 75.000-100.000 verschillende eiwitten kan maken, terwijl de mens maar 20.000 verschillende genen heeft. Als er dus alleen gebruik gemaakt zou worden van de exonen, zouden er inderdaad maar 20.000 verschillende eiwitten gemaakt kunnen worden.

Campbell 9th international edition, written by Reece, Urry, Cain, Wasserman, Minorsky and Jackson, page 382.

Mevr. A. Thiele, docent op de HAN Nijmegen, afdeling techniek en life sciences.

Hopelijk is dit een antwoord op de vraag van de TS.

Groetjes Silleke (student Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek)

Reageer